Evelina Alsén tar djurfrågorna till en ny nivå

Vid Djurens Rätts riksstämma i Malmö under helgen valdes Evelina Alsén ifrån Linköping in som ledamot i Djurens Rätts förbundsstyrelse. Evelina Alsén är sedan 2016 även ordförande i Djurens Rätts lokalorganisation Linköping-Kinda-Åtvidaberg och har lång erfarenhet av påverkansarbete och politiskt engagemang.

Evelina har valts på en period av fyra år och ser med glädje fram emot uppdraget.

– Det känns både hedrande och spännande. Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter ifrån partipolitiken och vill arbeta för en ännu starkare organisation som är Sveriges mäktigaste röst när det gäller att synliggöra systematiskt utnyttjande av djur, säger Evelina Alsén.

Riksstämman valde även om sittande förbundsordförande Camilla Björkbom på en period om två år. Camilla Björkbom har lett ett växande Djurens Rätt sedan organisationens riksstämma i Karlstad 2010.

Övriga invalda ledamöter i Djurens Rätts förbundsstyrelse är:

• Johan Nilsson, Eskilstuna
  • Sandra Lamborn, Stockholm
  • Ida Ahlström, Växjö
  • Tommy Ringlöw, Umeå
  • Amanda Bengtsson, Stockholm
  • Sara Erikson Carraro, Stockholm

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.