Evelina Alsén tar djurfrågorna till en ny nivå

Vid Djurens Rätts riksstämma i Malmö under helgen valdes Evelina Alsén ifrån Linköping in som ledamot i Djurens Rätts förbundsstyrelse. Evelina Alsén är sedan 2016 även ordförande i Djurens Rätts lokalorganisation Linköping-Kinda-Åtvidaberg och har lång erfarenhet av påverkansarbete och politiskt engagemang.

Evelina har valts på en period av fyra år och ser med glädje fram emot uppdraget.

– Det känns både hedrande och spännande. Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter ifrån partipolitiken och vill arbeta för en ännu starkare organisation som är Sveriges mäktigaste röst när det gäller att synliggöra systematiskt utnyttjande av djur, säger Evelina Alsén.

Riksstämman valde även om sittande förbundsordförande Camilla Björkbom på en period om två år. Camilla Björkbom har lett ett växande Djurens Rätt sedan organisationens riksstämma i Karlstad 2010.

Övriga invalda ledamöter i Djurens Rätts förbundsstyrelse är:

• Johan Nilsson, Eskilstuna
  • Sandra Lamborn, Stockholm
  • Ida Ahlström, Växjö
  • Tommy Ringlöw, Umeå
  • Amanda Bengtsson, Stockholm
  • Sara Erikson Carraro, Stockholm

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.