Exklusiv lansering av Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Clos årgång 2011

Den 2:a februari i år släpper Systembolaget ett begränsat exklusivt antal om 72 flaskor av Domaine Laroche Chablis Grand Cru Les Clos, årgång 2011 i sin webbportal. Vinet har fått en rad utmärkelser, bland annat guld i prestigefulla Decanter World Wine Awards samt 92-94 poäng i Robert Parker’s Wine Advocate.

Domaine Laroche Grand Cru Les Clos får oss Chablis-älskare att älska viner från Chablis ännu mer.

Detta vins eleganta struktur och fullkomliga finess är omöjlig att missa! Silkeslent, mångfacetterat och yppigt alltigenom med sin stora, rika smak av lemon curd, limeblommor, aningen fat och mogna gula äpplen, kombinerat med kalkjordmånens mineraltoner och rejäl friskhet. Kraftfullt, intensivt, friskt med en underbar struktur; rikt, livfullt och komplext med djup och finess; extremt lång och utsökt eftersmak. Les Clos kan drickas nu men kan även sparas upp till 20 år, om du bara har tålamod nog…

Vinet passar utmärkt till lättrökt vildlax, grillad eller ångkokt krabba och hummer, kungskrabba, grillad kalvfilé med gräddsås och Karl Johansvamp eller mycket lätt grillad lammfilé med haricots verts samt till majskyckling gärna med tryffel.

Vinifiering

Vingården har sydligt läge och väldränerad jord vilket ger god mognad, mineraltoner och bra fruktsyror. Manuell beskärning och uppbindning av vinstockarna samt manuell skörd. De hela klasarna pressas försiktigt, varefter musten får ligga i 12 timmar i stora fat vid 10–12 C. Sedan sker jäsningen - 50 % i rostfria tankar och 50 % i franska ekfat. Det unga vinet vilar sedan under 6 månader i samma slags kärl och i samma proportioner. Sedan blandas vinerna från fat och tank i rostfria tankar och det unga vinet får ligga på den fina jästfällningen i cirka 6 månader, följt av buteljering.

Om vingården Les Clos

Domaine Laroche äger 1,12 hektar av den Grand Cru-klassade vingården Les Clos, som är på totalt 25,81 hektar. Vingården var en gång i tiden omgiven av murar vilket gav namnet ”les clos”. Vi vet från historiska källor att munkar från klosterorden Sankt Martin i Tours planterade vin här redan på 800-talet. ”Les Clos” ligger precis framför byn Chablis, och har sydligt läge, vilket ger druvor med härlig mognad. Jordmånen är väldränerad och druvorna är därför koncentrade både vad gäller fruktsyror och aromer.

Om Domaine Laroche

Domaine Laroche är ett av de mest ansedda Chablis-husen i Frankrike. De tilldelades bland annat IWSC-trofén för Frankrike: French Wine Producer of the Year 2014. Egendomen grundades år

1850 och i den traditionsbundna appellationen Chablis utmärker sig Domaine Laroche som en dynamisk och progressiv producent som exempelvis var först med att använda skruvkapsyl för Chablisviner. Domaine Laroche är en stor aktör i regionen och jobbar aktivt med hållbar utveckling och odling. Chefsvinmakare är Gregory Viennois. Läs mer om vinerna här.

Fakta om vinet

Ursprung: Frankrike, Chablis, Bourgogne| Producent: Domaine Laroche| Druvor: Chardonnay 100% | Alkoholhalt: 12,5% vol |Årgång: 2011 | Art.nr: 96096-01 | Pris: 599 kr | 75 cl | Distribution: Tillfällig exklusiv webblansering hos Systembolaget, endast 72 flaskor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ny premium-riesling från Cono Sur, Single Vineyard Block nr 238.2.2018 09:00Pressmeddelande

Nu finns ytterligare ett fräscht vitt premiumvin på den chilenska vinhyllan, en torr riesling från prisbelönta producenten Cono Sur. Vinet kommer från en enskild vingård i Bío-Bío Valley, Chile. Rieslingdruvorna har fått mogna långsamt på Block 23, innan de varsamt handplockades. Cono Sur Single Vineyard Riesling passar utmärkt till skaldjur, lite hetare asiatiska rätter eller varför inte en lyx-sushi.