Färre fotgängare och cyklister dör i trafiken

Inför skolstarten är det många barn som ska ut i trafiken. Att ta sig dit till fots eller på cykeln gynnar både hälsa och miljö, men sätter också extra ljus på frågor om trafiksäkerhet.
Dödsolyckor har minskat rejält under det senaste årtiondet. I början av 2010-talet dog i snitt drygt 60 fotgängare och cyklister i kollision med motorfordon varje år. Mot slutet av årtiondet var motsvarande siffra under 40, en minskning med över en tredjedel. Störst minskning har skett bland fotgängare.
Även andelen svåra olyckor minskar. Under 2020 rapporterades totalt 3 319 olyckor med cyklister eller fotgängare, i alla åldrar, i möte med motorfordon. Av dessa ledde 710, eller drygt en av fem, till måttliga, allvarliga eller dödande skador. I början av 10-talet var närmare en av fyra olyckor så svåra. (Se bilaga.)
– Positiva faktorer som påverkar trafiksäkerheten är de åtgärder som sker successivt sedan drygt tio år för att få ner hastigheten i tätbebyggda områden, dels med hastighetsbegränsningar till 30-40 kilometer i timmen, dels med andra hastighetssäkrande åtgärder. Dessutom separeras oskyddade trafikanter i högre grad från motortrafiken, och fler bilar har teknik som autobroms och detektion av fotgängare och cyklister, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Siffrorna bygger på uppgifter som rapporteras in från polis och sjukhus till databasen Strada.
Ovanligt med olyckor med barn
Det är till allra största del vuxna som skadas i cykel- och fotgängarolyckor med motorfordon. Barn var inblandade i en av fem olyckor som rapporterats in till Strada under de senaste fem åren, i de flesta fallen med lindriga skador.
– Det är först i tonåren olyckor i möte med motorfordon ökar, då det blir vanligare att man tar sig ut i trafiken på egen hand, säger Irene Isaksson Hellman.
Singelolyckor på cykel, som inte är medräknade i denna statistik, är däremot mycket vanligt ned i lägre åldrar, dels när man är liten och ovan att cykla men främst bland de växande barnen som leker och trixar, tillägger Irene Isaksson Hellman.
Ibland sker ändå svåra olyckor med barn och motorfordon. Under senaste femårsperioden har 492 olyckor rapporterats in där ett barn under 18 år skadats måttligt, allvarligt eller avlidit. Cykelolyckorna visar här inte på samma minskning som för de gående.
– Även om antalet olyckor med svåra följder minskar, är det viktigt att inte ignorera farorna och vara uppmärksam och försiktig i trafiken. Det gäller särskilt unga trafikanter som inte har så stor vana att röra sig i trafiken. Att gå eller cykla till skolan främjar barns hälsa och välmående. Det är viktigt att lära barnen agera med förstånd i trafiken och hjälpa dem att finna en trafiksäker väg, säger Irene Isaksson Hellman.
Hastigheten betydande för svåra olyckor
Generellt är det längs vägsträckor och vid korsningar de riktigt allvarliga olyckorna sker.
– De flesta olyckor sker i tätbebyggda områden där många oskyddade trafikanter rör sig och hastighetsbegränsningen är relativt låg. Då hastighet är en av de avgörande faktorerna för hur allvarlig konsekvensen blir är dock olyckor som sker på sträckor med högre hastighet oftast de absolut farligaste, säger Irene Isaksson Hellman.
|
Län |
Totala olyckor 2016-2020 |
...varav barn |
Svåra olyckor 2016-2020 |
...varav barn |
|
Blekinge |
242 |
70 |
49 |
6 |
|
Dalarna |
361 |
83 |
106 |
18 |
|
Gotland |
102 |
25 |
24 |
4 |
|
Gävleborg |
251 |
59 |
52 |
9 |
|
Halland |
564 |
126 |
130 |
10 |
|
Jämtland |
159 |
31 |
42 |
5 |
|
Jönköping |
491 |
133 |
99 |
16 |
|
Kalmar |
418 |
102 |
83 |
10 |
|
Kronoberg |
361 |
80 |
67 |
7 |
|
Norrbotten |
245 |
61 |
57 |
11 |
|
Skåne |
4 019 |
708 |
885 |
108 |
|
Södermanland |
574 |
126 |
92 |
20 |
|
Stockholm |
4 154 |
602 |
795 |
89 |
|
Uppsala |
631 |
100 |
169 |
23 |
|
Värmland |
319 |
69 |
91 |
9 |
|
Västerbotten |
386 |
66 |
110 |
13 |
|
Västernorrland |
305 |
68 |
69 |
12 |
|
Västmanland |
558 |
121 |
121 |
18 |
|
Västra Götaland |
2 363 |
428 |
577 |
73 |
|
Örebro |
419 |
79 |
97 |
12 |
|
Östergötland |
831 |
144 |
173 |
19 |
Tips från If för säkrare skolväg:
- Var ett bra föredöme, gör själv som du vill att barnen ska göra:
- Använd alltid hjälm när du cyklar
- Se till att ha reflexer och lampor redan nu, mörkret kommer snabbt, att se och synas är bland det viktigaste vi kan lära våra barn
- Var tydlig i trafiken, ge signal när du ska svänga, se dig om och ta inte för givet att bilisterna och andra trafikanter sett dig även om du sett dem. Var uppmärksam på trafiken, gå eller cykla inte rakt ut
- Starta terminen med att cykla eller gå tillsammans med barnen till skolan för att visa en bra väg
- Turas om med andra föräldrar att följa barnen till skolan
- Undvik motortrafik där det går, använd gång- och cykelbanor
- Om man måste korsa en väg med motortrafik gör det där det hastighet och passager är anpassade och trafiksäkrade
- För barn som åker kollektivt, lär dem att inte springa ut framför eller bakom en buss utan att se sig om ordentligt
- Att gå eller cykla till skolan främjar hälsa och välmående, lär barnen att agera med förstånd i trafiken och hjälp dem att finna en trafiksäker väg
Metod
Datan kommer från trafikdatabasen Strada och bygger på uppgifter som rapporterats in från polis och sjukhus.
Den visar antalet oskyddade trafikanter, det vill säga fotgängare och cyklister, som skadas i möte med ett motorfordon. Siffrorna för hela landet finns nedbrutna per år och skadegrad. Dödsolyckorna som också utgör officiell statistik redovisas per år på nationell nivå. Siffrorna för varje enskild kommun finns bara grupperade över en femårsperiod. Skadegraden har grupperats, till “lindrigt skadad” eller “måttligt skadad-dödsfall”. I texten refererar vi till olyckor med måttliga till dödliga skador som "svåra olyckor".
Då inrapportering till Strada sjukhus varierar över tid och plats, och blev rikstäckande 2016, redovisas endast aggregerad data över åren 2016-2020 per kommun. Tendensen är att lindriga skador rapporteras i lägre grad, så här finns troligen ett större mörkertal, medan de mer allvarliga olyckorna är mer kompletta.
När vi jämför antalet dödsfall i början av 2010-talet med slutet handlar det om medelvärden för 2011-2013 och 2018-2020, för att jämna ut variationer av enskilda år.
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-792 70 40press@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



