Fastighetsägarna överlämnar färdplan för klimatpositiv uppvärmning av byggnader till regeringen

Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige, överlämnar fossilfri färdplan för uppvärmningssektorn till regeringen

Uppvärmningen av byggnader ska gå från att vara fossilfri till att bli klimatpositiv, där utsläppen inte bara är fossilfria utan där koldioxid också samlas in. Det är innebörden av uppvärmningssektorns färdplan för fossilfri konkurrenskraft som tagits fram av leverantörer av värme och företrädare för fastighetsbranschen och som idag överlämnas till regeringen av Fastighetsägarna.

Färdplanen för uppvärmningssektorn är en del av Fossilfritt Sveriges arbete för att Sverige ska bli fritt från fossila utsläpp. Målsättningen med färdplanen är att uppvärmningssektorn ska vara fossilbränslefri 2030. Till 2045 ska uppvärmningssektorn dessutom gå från att vara fri från fossila utsläpp till att vara en koldioxidsänkare som hjälper till att minska de totala svenska växthusgasutsläppen. Samverkan är ett viktigt medel för att nå denna vision.

– Uppvärmningssektorn i Sverige är unik i hur den redan nu med hjälp av biobränslen och energiåtervinning blivit i praktiken fossilfri. Nu är utmaningen att gå från att nolla koldioxidutsläppen till att fånga in och binda koldioxid och på det sättet bli klimatpositiv, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Färdplanen för fossilfri uppvärmning har tagits fram i samarbete mellan ett femtiotal aktörer på värmemarknaden (fjärrvärmeföretag, värmepumpsföretag, biobränsleföretag, fastighetsägare och byggherrar, kommuner, landsting och regioner). Huvudfokus i färdplanen är att helt fasa ut användningen av återstående fossila bränslen i värmeproduktionen samt intensifiera energieffektiviseringen i nya och renoverade fastigheter.

– Det gläder mig mycket att vi tagit fram denna färdplan tillsammans med leverantörer av värme och producenter av värmepumpar. Det ger oss goda förutsättningar att nå visionen. Men alla måste göra sitt och vi behöver rätt förutsättningar, säger Reinhold Lennebo, vd för Fastighetsägarna Sverige.

När Reinhold Lennebo på onsdagen lämnade över färdplanen till ministrarna Isabella Lövin och Ibrahim Baylan var därför budskapet till beslutsfattarna att:

• Fokusera på effektfrågan i hela energisystemet
  • Formulera byggreglerna så att de inte styr val av uppvärmningsform
  • Ge stöd till innovativ forskning som stöder ny teknik

– Fastighetsbranschen har genom sin unika roll en nyckelroll i att skapa ett hållbart samhälle. Vi vill möjliggöra en hållbar omställning genom ledarskap och kunskapsspridning inom fastighetsbranschen, avslutar Reinhold Lennebo.

Bilder

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.

Mer fossilfri el med nytt utredningsförslag10.6.2019 12:28:31 CESTPressmeddelande

Fastighetsägare som vill flytta överskott av egenproducerad el mellan sina fastigheter ska kunna göra det. Det föreslår den statliga Nätkoncessionsutredningen som idag överlämnade sitt slutbetänkande till energiminister Anders Ygeman (S). – Det här är ett mycket välkommet förslag som kommer öka produktionen av solel när det blir möjligt att flytta el mellan egna fastigheter, säger Rikard Silverfur, chef utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna.

Hyresförhandlingarna för 40 000 lägenheter i Göteborg avslutade efter närmare 9 månaders förhandlingar – Fastighetsägarna mycket kritiska23.5.2019 09:21:32 CESTPressmeddelande

De privata fastighetsägarnas förhandlingar om 2019 års hyror i Göteborg är avslutade. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen innebär att majoriteten av hyrorna för omkring 40 000 hushåll höjs med 2 procent från 1 april 2019. Nästa höjningstidpunkt är framflyttad till den 1 april 2020. För helåret 2019 motsvarar förändringen en höjning med 1,5 procent. I reala termer, dvs. justerat för den förväntande inflationen, innebär det dock en sänkning. Årets hyresförhandlingar har pågått sedan augusti 2018 med närmare 30 förhandlingstillfällen.