Fastighetsägarna välkomnar beslut om hyresutveckling i nyproduktion

Fastighetsägarna välkomnar besluten i Svea hovrätt som fastställt att även nyproducerade lägenheter med så kallade presumtionshyror ska kunna justeras årligen. Samtidigt finns risken att den modell för hyresutvecklingen som Svea hovrätt beslutat ska gälla, kommer att minska möjligheterna och viljan att bygga nya hyreslägenheter framöver.

I två nya beslut från Svea hovrätt slås fast att presumtionshyror, en modell för hyressättning i nybyggda hyresrätter, ska få justeras årligen.

– Vi välkomnar besluten att även nyproducerade lägenheter med presumtionshyror ska få ändras årligen. Det är en lika självklar som viktig del i förutsägbarheten för att alls våga investera i byggandet av nya hyresrätter, säger Benny Axelsson, förhandlingschef på Fastighetsägarna MittNord.

I besluten slår Svea hovrätt fast att presumtionshyrorna får höjas med hälften av vad bruksvärderade hyror på orten höjs med årligen upp till en hyresjustering om tre procent. Vid en allmän hyresutveckling därutöver får en presumtionshyra tillgodoräkna sig en höjning om tre fjärdedelar av den del av den allmänna hyresutvecklingen på orten som överstiger tre procent. En modell som är ohållbar i längden, enligt Fastighetsägarna.

– Den modell kring hyresutvecklingen som Svea hovrätt beslutat om innebär stor risk för minskad byggvilja. Kombinationen av kraftigt ökande priser på byggvaror, stigande räntor och en situation där Hyresgästföreningen allt oftare helt säger nej till presumtionshyror, innebär att möjligheterna och viljan att bygga nya hyresrätter riskerar att minska. En helt ny modell med friare hyressättning i nyproduktion vore ett steg i nödvändig riktning för att hålla uppe byggtakten i rådande läge, säger Pia Grönquist, verksamhetschef på Fastighetsägarna GFR.

Christian FredrikssonKommunikationsansvarig Fastighetsägarna MittNord

Fastighetsägarna MittNord: Jämtlands, Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens, Uppsala, Södermanlands, Västmanlands, Örebro, Gävleborg, Dalarnas och östra Östergötlands län.

Tel:070-257 09 50christian.fredriksson@fastighetsagarna.se

Branschbredd och kultur i stadskärnan drar folk och ökar omsättningen9.6.2022 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Stadskärnor med stor branschbredd lockar fler besökare. För varje ny bransch som etablerar sig i stadskärnan kan vi nu påvisa en ökad besöksnivå på mellan 1-2 procent. Branschbredden är störst i storstäder och minst i småstäder. Handelsverksamheter har en mindre andel av den totala branschbredden i större städer än i mindre. Det visar rapporten Cityindex Insikt som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Regeringsförslag om tvistlösning kommer ge effektivare hyresförhandlingar2.6.2022 15:38:13 CEST | Pressmeddelande

Regeringens lägger idag fram förslag om att införa en oberoende tvistlösning för de årliga hyresförhandlingarna. Tvistlösningen handlar om vad som händer när parterna inte kommer överens vid förhandlingsbordet. Dagens förslag gynnar både fastighetsägare och hyresgäster med en effektivare process för hyresförhandlingar, större förutsägbarhet och mindre risk för retroaktiva hyreshöjningar.