Felmärkt päls - över hela EU

En ny rapport från fur Free Alliance, som presenteras i Europaparlamentet idag, avslöjar att så mycket som 7 av 10 pälsprodukter inom EU kan vara felmärkta. Rapporten har lett till att Fur Free Alliance uppmanar kommissionen att snarast införa en transparent, obligatorisk märkning av alla animaliska produkter som erbjuds till försäljning inom Europeiska unionen.

Minkar är några av de djur som dödas för sin päls. Foto: oakki/Shutterstock

– Det här är väldigt allvarligt. En märkning som är framtagen för att underlätta för konsumenterna att göra etiska val visar sig vara helt opålitlig och i slutändan är det djuren på pälsdjursfarmerna som får betala priset, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Bakom rapporten står en undersökning som genomförts i tio EU länder, bland annat Sverige, visar stora brister i efterlevnad av lagstiftningen men också att reglerna, även när de efterlevs, är svårbegripliga för konsumenterna. Hela 667 klädesplagg undersöktes under 2016 och resultaten visar att hela 68 procent av plaggen med pälsdetaljer är felmärkta. Undersökningen visar att det till stor del handlar om plagg som kostar under 500 kr (eller €50).

– Många tänker att ett billigt plagg automatiskt betyder att det inte innehåller äkta päls men så är alltså inte fallet. Jag råder konsumenter som vill välja bort päls att handla från ett av företagen på pälsfria listan, säger Francesca Vilches.

Märkningen är en EU-förordning som infördes 2012, EU: s förordning om textilmärkning (1007/2011). Syftet med förordningen är att varna konsumenterna för päls i textilprodukter och kräver att klädesplagg som innehåller animaliska produkter (som äkta päls, läder, fjädrar, dun eller ben) ska märkas med orden “Innehåller icke-textila delar av animaliskt ursprung”. Men studien visar att många pälsprodukter saknar formuleringen. Dessutom, eftersom förordningen endast omfattar textilier, kan ett brett sortiment av produkter, till exempel skor, handväskor och nyckelringar, som innehåller päls, säljas utan något sådant märkningskrav.

Minkar är några av de djur som dödas för sin päls. Foto: oakki/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.