Festival på fyra historiska orter - Rhen i lågor

Kanske är det de milda, klara sommarnätterna som försätter invånarna i den övre Rhendalen i feststämning varje år. Kanske beror det på det goda vinet. Eller möjligen både ock? Det pittoreska Rhenlandskapet förvandlas flera gånger under sommaren till ett förtrollande eld- och färgspel när dalens invånare firar festivalen "Rhein in Flammen". Höjdpunkten är de många fyrverkerierna och brasorna högt över Rhen, som låter kullarna med vinrankor och slotten, som vilar på toppen av kullarna, bada i ett färgstarkt, magiskt ljus i de varma sommarkvällarna.

Koblenz under festivalen Rhen i lågor

Skådespel på fartyg

Folket i Rhendalen har hittat på något speciellt för att vara väldigt nära spektaklet: fyrverkeriet följs av en parad med 50-60 fartyg, där passagerarna kan njuta av mat och dryck samt se färgspelet på nära håll kan se. Det finns olika erbjudanden, från ädel middag till festskepp, allt ingår. Evenemanget ackompanjeras av livekonserter, kulturell underhållning och vinfestivaler på land, där hela staden är på fötter och där natten är evigt ung. Festivalerna har hittills varit ett evenemang för lokalbefolkningen - "Rhen i lågor" anses för närvarande vara ett insidertips för turister.

I år kan besökarna fira "Rhen i lågor" på fyra datum på fyra historiska platser längs Rhen. De två städerna Bingen och Rüdesheim kommer att dra igång festivalen tillsammans den 2 juli, Spey/Koblenz huserar festivalen den 13 augusti, den 10 september är det Oberwesel som gäller för att slutligen komma till St. Goar och St. Goarshausen för att avsluta festivalen den 17 september.

En dal full av sevärdheter

Vill du ta njuta lite av regionen före och efter festivalen är denna dal en del av UNESCOs världsarv och sträcker sig från Koblenz till Bingen. Rhendalen är hem för många historiska och kulturella skatter och är känd för sina många medeltida slott och palats som kan besökas. Besök gärna den nästan 70 kilometer långa dalen på cykel eller åk bekvämt med båt, motströms eller medströms. Dessutom är de gröna kullarna som gränsar till Rhen, genomkorsade av vingårdar och skogar, ett populärt vandrings- och rekreationsområde. I Koblenz går Rhen ihop med Mosel och Moseldalen ger möjlighet till fler utflykter och upplevelser. Naturligtvis får det kulinariska inte försummas: Delstaten Rheinland-Pfalz är inte bara Tysklands vinregion nummer ett, utan också känt för många delikatesser som ångade dumplings eller grönsaks- och fruktkakor.

Information och båtbiljetter till "Rhein in Flammen" är tillgängliga direkt från båtbolagen eller via e-post på info@rlp-tourismus.de.

Koblenz under festivalen Rhen i lågor
Mäuserturm, Bingen
Schönburg-Oberwesel

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Vinfestivaler i Tyskland11.5.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vinfestivaler har en lång tradition i Tyskland. Här finns både gastronomiska upplevelser, livliga fester och trevliga utflyktsmål för hela familjen. Förutom att smaka fina viner och njuta av utsökt mat får du en mycket speciell inblick i den lokala kulturen och samhället. När vi pratar om klassiska vinländer går tankarna ofta till Frankrike, Spanien eller Italien. Men Tyskland har också förtjänat en plats på denna lista. Inte bara på grund av ett antal toppviner, utan också tack vare de traditionella vinfestivalerna som hålls i nästan alla regioner. På festerna kan du uppleva lokala specialiteter, kulturella inslag, spännande marknader, god stämning och – inte minst – utmärkta viner från närområdet.

Norra Tyskland lockar i ny kampanj från Tyska Turistbyrån1.4.2022 15:13:06 CEST | Pressmeddelande

Vi är många som längtar efter nya intryck och att upptäcka nya platser. Tyska Turistbyrån hoppas att vi genom kampanjen ”Upptäck Norra Tyskland” ska inspireras och väcka intresset för Norra Tyskland, som är ett enkelt resmål att ta sig till från Sverige. Norra Tyskland ligger bra till med korta och flexibla resealternativ, som Öresundsbron, tåg eller färja. Den här delen av Tyskland kommer nu att synas i en kampanj från Tyska Turistbyrån. Kampanjen grundar sig på en hemsida med över 100 tips på evenemang, nöjesparker, matfestivaler och unika boenden. Området bjuder på flera dolda pärlor och hemliga sevärdheter bortom allfarvägarna.

Nystart - Inspirationskampanj German.Local.Culture15.3.2022 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Kampanjen, som startade 2021, utökas i år med natur- och kulturturismens alla aspekter. Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) stöder med den nya inspirationskampanjen German.Local.Culture omstarten av inkommande turism till Tyskland. - Efter två år av coronapandemi och mot bakgrund av det fruktansvärda kriget i Ukraina står turistnäringen inför stora utmaningar, säger Petra Hedorfer, ordförande i turistbyråns styrelse. Särskilt i denna situation är det viktigt att föregå med gott exempel för en fredlig och förenande turism som står för öppenhet och tolerans.