Filial på Norrestad ett steg i rätt riktning

På dagens sammanträde med sjukvårdsnämnd SUND är öppnandet av en primärvårdsfilial på Norrestad uppe för beslut. Vänsterpartiet välkomnar förslaget att nu återigen ge de boende på Norrestad en nära möjlighet till primärvård men ser filiallösningen som en halvmesyr.

Vänsterpartiet anser att vårdbehovet och det socioekonomiska befolkningsunderlaget redan är på en nivå där det finns behov av en fullvärdig vårdcentral.

- En filial är ett steg i rätt riktning, fast Vänsterpartiet vill ta steget fullt ut redan nu, med en fullvärdig vårdcentral, säger Peter Ahlbom Vänsterpartiets representant i Sjukvårdsnämnd SUND.

I ärendet framgår också det som de flesta av oss vetat under lång tid och även framhöll när den tidigare borgerliga ledningen lade ner vårdcentralen 2012. Området förväntas växa befolkningsmässigt och samtidigt finns det behov av att förstärka vården utifrån det socioekonomiska befolkningsunderlaget.

- Stadsdelen Norrestad är ett område med ett stort vårdbehov och med många invånare som haft orimligt långt och krångligt att ta sig för att få den vård de behövt. Dagens beslut är välkommet men kan bara ses som ett steg på vägen, säger Sara Svensson gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.