Filial på Norrestad ett steg i rätt riktning

På dagens sammanträde med sjukvårdsnämnd SUND är öppnandet av en primärvårdsfilial på Norrestad uppe för beslut. Vänsterpartiet välkomnar förslaget att nu återigen ge de boende på Norrestad en nära möjlighet till primärvård men ser filiallösningen som en halvmesyr.

Vänsterpartiet anser att vårdbehovet och det socioekonomiska befolkningsunderlaget redan är på en nivå där det finns behov av en fullvärdig vårdcentral.

- En filial är ett steg i rätt riktning, fast Vänsterpartiet vill ta steget fullt ut redan nu, med en fullvärdig vårdcentral, säger Peter Ahlbom Vänsterpartiets representant i Sjukvårdsnämnd SUND.

I ärendet framgår också det som de flesta av oss vetat under lång tid och även framhöll när den tidigare borgerliga ledningen lade ner vårdcentralen 2012. Området förväntas växa befolkningsmässigt och samtidigt finns det behov av att förstärka vården utifrån det socioekonomiska befolkningsunderlaget.

- Stadsdelen Norrestad är ett område med ett stort vårdbehov och med många invånare som haft orimligt långt och krångligt att ta sig för att få den vård de behövt. Dagens beslut är välkommet men kan bara ses som ett steg på vägen, säger Sara Svensson gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.