Filial på Norrestad ett steg i rätt riktning

På dagens sammanträde med sjukvårdsnämnd SUND är öppnandet av en primärvårdsfilial på Norrestad uppe för beslut. Vänsterpartiet välkomnar förslaget att nu återigen ge de boende på Norrestad en nära möjlighet till primärvård men ser filiallösningen som en halvmesyr.

Vänsterpartiet anser att vårdbehovet och det socioekonomiska befolkningsunderlaget redan är på en nivå där det finns behov av en fullvärdig vårdcentral.

- En filial är ett steg i rätt riktning, fast Vänsterpartiet vill ta steget fullt ut redan nu, med en fullvärdig vårdcentral, säger Peter Ahlbom Vänsterpartiets representant i Sjukvårdsnämnd SUND.

I ärendet framgår också det som de flesta av oss vetat under lång tid och även framhöll när den tidigare borgerliga ledningen lade ner vårdcentralen 2012. Området förväntas växa befolkningsmässigt och samtidigt finns det behov av att förstärka vården utifrån det socioekonomiska befolkningsunderlaget.

- Stadsdelen Norrestad är ett område med ett stort vårdbehov och med många invånare som haft orimligt långt och krångligt att ta sig för att få den vård de behövt. Dagens beslut är välkommet men kan bara ses som ett steg på vägen, säger Sara Svensson gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skånska vårdval öppnar upp för förskrivning av hörselhjälpmedel utifrån vinst istället för att utgå från patientens behov18.4.2018 11:24Pressmeddelande

Inom vårdval hörselvård har det under de senaste åren kommit allt fler varningssignaler om att hörselvården gått ifrån att ha patienten i centrum till att bli del av marknadsföring för specifika hörselhjälpmedel. De privata vårdklinikerna har stora vinstmarginaler på flera av sina hjälpmedel vilket ger felaktiga incitament för förskrivning och riskerar att patienter inte kan känna trygghet med de råd audionomerna ger dem. Nu lämnar Vänsterpartiet in en motion till Regionstyrelsen i Skåne för att förbättra arbetet med hörselvården.

Fast anställning en trygghet som alltför ofta uteblir – låt Region Skåne visa vägen i arbetsmarknadspolitiken13.4.2018 07:47Pressmeddelande

Allmän visstid utgör en otrygg anställningsform som innebär att arbetsgivaren godtyckligt kan låta bli att erbjuda fast anställning. Vänsterpartiet driver på nationell nivå för ett avskaffande av denna anställningsform och lokalt vill vi att Region Skåne går i bräschen för ett gott arbetsgivarskap genom att kartlägga utbredningen av otrygga anställningsformer och sluta nyttja allmän visstid inom sina verksamheter.