Filial på Norrestad ett steg i rätt riktning

På dagens sammanträde med sjukvårdsnämnd SUND är öppnandet av en primärvårdsfilial på Norrestad uppe för beslut. Vänsterpartiet välkomnar förslaget att nu återigen ge de boende på Norrestad en nära möjlighet till primärvård men ser filiallösningen som en halvmesyr.

Vänsterpartiet anser att vårdbehovet och det socioekonomiska befolkningsunderlaget redan är på en nivå där det finns behov av en fullvärdig vårdcentral.

- En filial är ett steg i rätt riktning, fast Vänsterpartiet vill ta steget fullt ut redan nu, med en fullvärdig vårdcentral, säger Peter Ahlbom Vänsterpartiets representant i Sjukvårdsnämnd SUND.

I ärendet framgår också det som de flesta av oss vetat under lång tid och även framhöll när den tidigare borgerliga ledningen lade ner vårdcentralen 2012. Området förväntas växa befolkningsmässigt och samtidigt finns det behov av att förstärka vården utifrån det socioekonomiska befolkningsunderlaget.

- Stadsdelen Norrestad är ett område med ett stort vårdbehov och med många invånare som haft orimligt långt och krångligt att ta sig för att få den vård de behövt. Dagens beslut är välkommet men kan bara ses som ett steg på vägen, säger Sara Svensson gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.