Filial på Norrestad ett steg i rätt riktning

På dagens sammanträde med sjukvårdsnämnd SUND är öppnandet av en primärvårdsfilial på Norrestad uppe för beslut. Vänsterpartiet välkomnar förslaget att nu återigen ge de boende på Norrestad en nära möjlighet till primärvård men ser filiallösningen som en halvmesyr.

Vänsterpartiet anser att vårdbehovet och det socioekonomiska befolkningsunderlaget redan är på en nivå där det finns behov av en fullvärdig vårdcentral.

- En filial är ett steg i rätt riktning, fast Vänsterpartiet vill ta steget fullt ut redan nu, med en fullvärdig vårdcentral, säger Peter Ahlbom Vänsterpartiets representant i Sjukvårdsnämnd SUND.

I ärendet framgår också det som de flesta av oss vetat under lång tid och även framhöll när den tidigare borgerliga ledningen lade ner vårdcentralen 2012. Området förväntas växa befolkningsmässigt och samtidigt finns det behov av att förstärka vården utifrån det socioekonomiska befolkningsunderlaget.

- Stadsdelen Norrestad är ett område med ett stort vårdbehov och med många invånare som haft orimligt långt och krångligt att ta sig för att få den vård de behövt. Dagens beslut är välkommet men kan bara ses som ett steg på vägen, säger Sara Svensson gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande delar Vänsterpartiets oro: har gett förvaltningen uppdrag att granska avtalsförändringar för Pågatåg25.9.2018 16:03Pressmeddelande

Under dagens sammanträde i Regionfullmäktige berördes frågan om säkerhet på Pågatågen för resenärer och anställda. Vänsterpartiet fann gehör för sin oro hos Stefan Svalö (S), ordförande för Kollektivtrafiknämnden i regionen, som tar avstånd från alla former av försämrad säkerhet och försämrade arbetsvillkor.