Finnkampen på Stockholms Stadion fram till 2025

Världens äldsta landskamp Finnkampen kommer arrangeras i Stockholm de tre kommande hemmakamperna. Svensk Friidrott och Stockholms Stad fortsätter samarbetet fram till 100-årsjubileet 2025. ”Finnkampen är en nationalklenod i Sverige och Finland som vi fortsatt ska värna och utveckla”, säger Svensk Friidrotts ordförande Johan Storåkers.

Finnkampen är ett av de äldsta och populäraste idrottsevenemangen i Sverige och är världens idag enda levande friidrottslandskamp. Med sin långa historia fylld av prestigekamp och friidrottsminnen har Finnkampen fått en stark nationell förankring i både Sverige och Finland.

På den anrika olympiska arenan Stockholms Stadion har hittills 30 Finnkamper arrangerats sedan starten för snart 100 år sedan, och nu blir det alltså ytterligare tre till. Svensk Friidrott och Stockholms Stad kommer samarbeta över Finnkampen 2021, 2023 och 100-årsjubileet 2025.

– Det är mycket positivt att Svensk Friidrott fortsätter samarbetet med Stockholms stad om Finnkampen fram till och med 100-årsjubileet år 2025. Denna klassiska landskamp är mycket uppskattad av breda folklager och betyder mycket för friidrotten. Det är en nationalklenod i Sverige och Finland som vi fortsatt ska värna och utveckla, säger Svensk Friidrotts ordförande Johan Storåkers.

Stockholms stad: ”Vi är mycket stolta”

”Vi är mycket stolta över att Stockholm får fortsatt förtroende som värdstad för Finnkampen under 2021, 2023 och 2025. Evenemanget är världens äldsta landskamp och vi ser fram emot att tillsammans med Svenska Friidrottsförbundet få utveckla det framåt och ge stockholmarna en sprakande upplevelse när evenemanget fyller 100 år under 2025. Relationen med grannlandet Finland är viktig, och Finnkampen är ett av flera initiativ där vi kan fortsätta att utveckla ett redan fint samarbete”, säger Anna König Jerlmyr, finansborgarråd Stockholms stad

Parterna kommer nu jobba inriktat fram mot jubileumsåret 2025 – då Finnkampen ska bli en stor friidrottsfest i Stockholm. Tanken är att bjuda på något alldeles extra. Då hoppas vi också på svensk revansch: det blev nämligen finländsk seger den första Finnkampen 1925 i Helsingfors.

”Vårt samarbete med Svensk Friidrott är viktigt och i Stockholm finns flera starka föreningar, utövare och friidrottsintresserade. Ett samarbete med friidrotten runt Finnkampen kommer att skapa mervärden genom aktiviteter som inspirerar ännu fler till rörelse. Stockholms Stadion är världens äldsta olympiska arena i drift, och det är så roligt att den fortsatt kan leverera inspirerande evenemang till stockholmarna”, säger Karin Ernlund, idrottsborgarråd Stockholms stad.

Finnkampen 2021 arrangeras 4-5 september.
Efter två raka dubbelsegrar 2019 och 2020 leder Sverige just nu i antalet segrar totalt (herr + dam) mot Finland med 74-72.

Till Finnkampen.se

Kontakter Stockholms stad:

Edward Tovi, presskontakt Anna König Jerlmyr. 076-122 92 02 / edward.tovi@stockholm.se

Oscar Ljunggren, presskontakt Karin Ernlund, 076-122 94 01 / oscar.ljunggren@stockholm.se