Fjärrvärmevattnet i Katrineholm färgas grönt

Från och med den 31 oktober kommer fjärrvärmevattnet i Katrineholms ledningar att vara grönt. Tekniska verken färgar vattnet för att lättare kunna hitta eventuella läckor.

Att färga fjärrvärmevattnet grönt är en välbeprövad och effektiv metod för att hitta läckor på fjärrvärmeväxlare och i fjärrvärmenätet. Färgämnet heter pyranin och är ett natriumsalt som är helt ofarligt. Ämnet används bland annat i schampo och diskmedel. Om man upptäcker grönt vatten utomhus kan läckan spåras med UV-lampa i dagvattenbrunnar och vattensamlingar.

- Genom att ha ett färgat vatten i fjärrvärmenätet kan vi arbeta mer effektiv med underhåll, säger Marcus Mannsbart, projektledare. Färgningen är en kvalitetssäkring för att snabbt upptäcka eventuella läckor och undvika onödiga avbrott för våra kunder.

Om man upptäcker grönt vatten är det viktigt att kontakta Tekniska verkens kundservice på telefon 0771-25 26 27.

Marcus Mannsbart, projektledare Fjärrvärmenät, telefon 0150-579 69

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se