Fler än 200 skolor deltar på Idrottens dag

Fredag 25 september är det dags för en unik Idrottens dag. I år genomförs dagen i samarbete med fler än 200 skolor, utspridda över hela Sverige. Idrottens dag ska inspirera till rörelse och träning samt uppmärksamma varje barns rätt till idrott och ett hälsosamt liv

Över 200 skolor kommer att delta på Idrottens dag den 25 september. Närmare 50 000 elever kommer att vara med på minst 120 minuters fysisk aktivitet under dagen och få möjlighet att röra på sig på ett sätt som får dem att känna att de kan, vill och vågar idrotta.

– Det är viktigare än någonsin att barn och unga får möjlighet att röra på sig tillsammans, särskilt i de områden och skolor där årets Idrottens dag arrangeras. Vi är glada att kunna bidra med rörelseglädje, även om det blir speciellt i år. Efter bra samarbete med skolorna och smittskyddsåtgärder på plats ser vi fram mot en rolig och inspirerande dag för alla barn och unga, säger Stefan Bergh, generalsekreterare, Riksidrottsförbundet.

Skolor som är engagerade i Idrottens dag arbetar med Rörelsesatsning i skolan tillsammans med Riksidrottsförbundets distrikt. Samarbete sker i första hand med kommuner och skolor i utvalda områden där behovet antas vara störst. Urvalet grundar sig på socioekonomisk profil och föreningsidrottens utbredning.

– Vårt samarbete med skolorna ökar hela tiden och Idrottens dag är en inspirerande dag med rörelse och glädje för barnen. Förhoppningsvis leder glädjen i att röra på sig till att barnen också hittar till idrott och gemenskapen i idrottsföreningen på sin fritid och inte blir för stillasittande, säger Kristin Ekblom, Riksidrottsförbundets projektledare för Rörelsesatsning i skolan.

Här hittar du mer information om Rörelsesatsning i skolan (länk)

Kristin Ekblom
Projektledare Rörelsesatsningen i skolan, Riksidrottsförbundet

På grund av corona har RF valt att ställa in samtliga offentliga evenemang inför årets Idrottens dag. Årets dag sker därför endast på skolor runt om i landet inom ramen för ordinarie verksamhet, med många försiktighetsåtgärder på plats.

Riksidrottsförbundet är huvudarrangör av Idrottens dag, tillsammans med våra RF-SISU distrikt på respektive ort. Initiativet är en del av European School Sports Day och EU-projektet European Week of Sport, vars mål är att få hela Europa i rörelse. Varje deltagande skola ansvarar för sin egen dag, i samråd med sitt RF-SISU distrikt.