Flexibelt arbete avgörande för medarbetares nöjdhet

Att arbeta på distans har blivit vardag för många. En ny undersökning bland Akavias medlemmar visar att en flexibel arbetsplats är avgörande för medarbetares nöjdhet och motivation. IT-akademiker är i topp bland professioner som arbetar mest på distans.

Undersökningen, som besvarats av runt 4000 Akavia-medlemmar, visar bland annat att 70 procent av de svarande arbetar på distans två eller fler dagar per vecka och strax över hälften svarade att de skulle överväga att byta jobb om alternativet för distansarbete minskade. IT-akademiker sticker ut i statistiken och 79 procent svarade att de arbetar 2 dagar eller mer på distans.

Mer än hälften av professionerna svarade att minskade möjligheter till distansarbete skulle få dem att överväga att byta arbetsgivare. IT-akademiker sticker ut även här, 63 procent menar att de skulle överväga att byta arbetsgivare om möjligheten till distansarbete skulle förändras. Även personalvetare och jurister ligger högt med 59 respektive 54 procent. Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef, menar att siffrorna visar en samhällsförändring.

– Vi ser hur distansarbetet blivit en hygienfaktor för många av våra medlemmar. Möjligheten till distansarbete värderas så pass högt att medlemmar kan tänka sig byta arbetsgivare om alternativet minskar. Arbetsgivare måste ta detta på allvar om de vill förbli attraktiva. Det flexibla arbetslivet var inte en tillfällig trend under pandemin, det är här för att stanna.

Akavias undersökning visar också att det finns stora skillnader i flexibilitet mellan sektorer. Anställda inom privat sektor har störst möjlighet att påverka i vilken utsträckning de arbetar på distans och 31 procent svarar att de kan bestämma helt själva utan att stämma av med chef.

Inom statlig och kommunal sektor är möjligheterna till distansarbete mer begränsade och nästan hälften av de som arbetar i kommunal sektor svarar att möjligheterna till distansarbete till stor del styrs av arbetsuppgifterna.

– Arbetsgivare som vill rekrytera och behålla anställda måste erbjuda flexibla arbetsformer för att förbli konkurrenskraftiga. De som inte anpassar sin verksamhet efter det nya flexibla arbetslivet kommer att gå miste om kompetent arbetskraft, säger Patrik Nilsson.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Välkommet besked från regeringen om lärosätenas ersättningssystem för livslångt lärande18.4.2024 13:39:52 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade regeringen att en utredare ska se över hur lärosätenas utbildningsutbud kan utvecklas för att möta en föränderlig arbetsmarknad. Akavia, som länge har efterfrågat en översyn av ersättningssystemet för det livslånga lärandet, välkomnar beskedet och hoppas att det innebär att regeringen till fullo förstår den centrala roll som universitet och högskolor spelar för det livslånga lärandet.

Akavia om vårbudgeten: regeringens kortsiktighet riskerar försvåra kompetensförsörjningen15.4.2024 10:16:07 CEST | Pressmeddelande

Akavia är starkt kritisk till regeringens aviserade inriktning kring neddragning av fristående kurser och distansutbildning, som går helt emot de behov som finns för omställning och livslångt lärande på arbetsmarknaden. Akavia välkomnar dock tillskotten i vårändringsbudgeten till vissa myndigheter – samtidigt har de breda neddragningarna i höstens budget redan fått negativa konsekvenser och ryckigheten slår hårt mot kompetensförsörjningen på myndigheterna.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.