ArlaArla

Fluffigt är Årets Smak 2022

Vinnaren av Årets Smak är fluffigt. Det visar den senaste omvärldsbevakningen från Arla Pro som gjorts tillsammans med den professionella matbranschen. Syftet är att inspirera utifrån globala smaktrender men också kring råvaror och tekniker.

Smörbakad svamp med ragu på ärtor och potatisskum – Ludwig Tjörnemo

För fjärde året i rad utser Arla Pro Årets Smak. I en unik omvärldsbevakning har vi analyserat 40 000 Instagram-inlägg från några av världens främsta restauranger, kockar och konditorer. Sammanlagt utforskades 500 000 ord och 200 000 hashtags. För att ta reda på om trenderna gäller i Sverige, genomförde vi en webbenkät där över 300 svenska matproffs fick ge sin input. Den slutgiltiga urvalsprocessen leddes av smakforskaren Johan Swahn och Arla Pros Smakråd med några av våra främsta matkreatörer – Jimmi Eriksson, Sara Aasum Hultberg, Ludwig Tjörnemo och Marion Ringborg.

Fluffigt – en multisensorisk smakupplevelse

Årets Smak är fluffigt. Men vad är fluffigt? Smakforskaren Johan Swahn beskriver begreppet så här:

"Fluffigt är en komplex sensorisk upplevelse som ger unika dimensioner i en maträtt. Fluffigt fungerar som kontrast till det krispiga och knapriga på tallriken. Många förknippar fluffigt med desserter, men äggrätter, såser, skum, puréer, svampar och bakverk kan också vara fluffiga. Fluffiga komponenter kan bidra till att skapa den rätta balansen mellan olika texturer och smaker. Fluffigt är även viktigt visuellt då det skapar förväntan på det som ska ätas."

Ludwig Tjörnemo och Sara Aasum Hultberg, från Arla Pros Smakråd, har tagit fram tre rätter som illustrerar hur fluffigt kan tolkas och gestaltas fluffigt. Så här säger de om fluffigt:

“Fluffigt kan tillföra lätthet, fräschör och elegans till en rätt”, säger Ludwig Tjörnemo.

“När jag skapar en dessert jobbar jag med flera olika texturer så att det händer något i munnen. Har man något krispigt, vill man ha något fluffigt till”, säger Sara Aasum Hultberg.

Arla bjuder på inspiration och insikter

Genom Årets Smak vill Arla Pro inspirera och förhoppningsvis bidra till experimentlustan hos landets kockar, konditorer och andra matkreatörer.

"På Arlas kundwebbsida kan man läsa mer om Årets Smak och fördjupa sig i fluffigt. Nytt för i år är att man kan ladda ner vår omvärldsspaning. Den innehåller även smakpaletter som vi hoppas kan öka experimentlustan att hitta nya smakkombinationer att servera gästen", säger Fanny Lindh, projektledare för Årets Smak på Arla Pro.

Arla Pros Smakråd 2022

Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, Sveriges Bocuse d’Or-kandidat 2022/23
Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020
Marion Ringborg, Kock, driver restaurang Garba
Sara Aasum Hultberg, Konditor och matstylist, Årets Konditor 2014

Vill du veta mer?

Besök kund.arla.se för recept och för att läsa om fluffigt och andra heta trender i omvärldsspaningen.

Fanny Lindh, projektledare för Årets Smak, Arla Pro
E-mail: fanny.lindh@arlafoods.com

Smörbakad svamp med ragu på ärtor och potatisskum – Ludwig Tjörnemo
Chokladchantilly med earl grey-bavaroise, chokladsorbet och röda vinbär – Sara Aasum Hultberg
Färskost- och jordgubbsglass med brynt smörkaka och kryddglaserade jordgubbar – Sara Aasum Hultberg
Johan Swahn, smakforskare
Sara Aasum Hultberg, Konditor och matstylist, Årets Konditor 2014
Jimmi Eriksson, Årets Kock 2016, Sveriges Bocuse d’Or-kandidat 2022/23
Marion Ringborg, Kock, driver restaurang Garba
Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet18.5.2022 14:31:58 CEST | Pressmeddelande

Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.

Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.