FN öppnar globalt innovationscenter i Lund i samarbete med Ideon Science Park

UNOPS, FN:s projektleveransorganisation, har beslutat att i samarbete med Ideon Science Park sätta upp ett av sina globala innovationscentras (Global Innovation Centre) i Lund, med finansiering av Vinnova. Innovationscentret i Lund blir det andra i världen (det andra finns i Antigua) och är en del i FN:s strategi för att uppnå de globala utvecklingsmålen inom agenda 2030.

Grete Faremo, UNOPS Executive Director och Kjell Håkan Närfelt, Chief Strategy Officer på Vinnova

”Agenda 2030 syftar till att skapa en värld som är hållbar, miljövänlig, ekonomiskt välmående och inkluderande. För att uppnå de globala målen måste vi arbeta tillsammans - bygga nya partnerskap för att innovera och ge bättre valuta för pengarna. Dagens idéer räcker inte”, säger Grete Faremo, verkställande direktör för UNOPS.

”Detta nya center kommer att driva innovativa lösningar för att möta dessa utmaningar”, tillägger hon.

Ideon och UNOPS har arbetat med denna process under året och den 27 november 2018 skrevs avtal mellan UNOPS och Vinnova, där Vinnova lovar att stödfinansiera etableringen fram till 2022. Tidigare avtal kring att stötta etableringen finns mellan UNOPS och Ideon Science Park. Samtal pågår med både med privata och publika intressenter på regional, nationell och internationell nivå om hur detta samarbete kan utökas.

”Vinnova välkomnar initiativet och ser möjligheterna för Sverige som innovationsland, då det stämmer väl överens med Vinnovas målsättning att stötta FN:s globala utvecklingsmål. Att UNOPS är med som grundande part av det globala innovationskontoret på Ideon öppnar dessutom dörrar till viktiga globala resurser genom FN:s systemagenturer, fonder och program, med sitt internationella nätverk av globala innovationscenter och partners”, säger Darja Isaksson, generaldirektör Vinnova.

Detta betyder att inte bara svenska startups utan även svenska innovationsbolag som är medelstora eller redan globala, kommer att få tillgång till ett globalt ekosystem för utveckling av innovationer i världsklass. Samtidigt får bolagen ingångar till FN:s inköpskanaler.

Idéer som kan förändra världen

Anledningen till att FN valt att förlägga innovationscentret på Ideon Science Park är den långa traditionen av utvecklingen av högteknologiska innovationer i Lund. Idéer som verkligen kan och har förändrat världen. Ideon är dessutom ett levande exempel på publikt-privat samarbete, vilket är det sätt som UNOPS arbetar och menar är det bästa sättet att skapa verklig förändring av samhällen.

”Vi är otroligt stolta över detta uppdrag”, säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park.

”Det är ett styrkebesked att FN väljer just vår science park och Lund. Innovationer härifrån har redan förbättrat världen och detta ger oss ytterligare global kraft, kunskap och nätverk att hjälpa våra innovationsbolag, både i parken och från resten av Sverige, att fortsätta förbättra världen. Vi kommer nu att FN-certifiera hela organisationen och säkerställa att vi blir en FN Science Park. Jag ser fram emot att samarbeta mer både nationellt och internationellt", fortsätter Mia Rolf.

Som ett led i processen har Ideon Innovation, Ideons inkubator, tagit beslut om att endast ta emot bolag som tydligt arbetar mot något av de globala målen.

”Vi har under en lång tid oroats av rapporter kring klimathot och hur trögheten i våra nuvarande system gör det svårt att anpassa sig till nya förutsättningar. Därför är det enormt glädjande att det här finns en bred uppslutning kring vikten av att snabbt börja ställa om innovationsmiljöer till att generera nya lösningar kopplade till globala målen”, säger Anna Branten, VD Ideon Innovation.

Så fungerar innovationscentret

Baserat på Ideon Science Park i Lund kommer innovationscentret att ha fokus på avancerade och disruptiva tekniklösningar, som har en positiv inverkan på individ- och samhällsnivå. UNOPS Global Innovation Center kommer att fungera som en tvåvägskanal mellan viktiga inovationsresurser i Sverige, FN-organisationer, andra UNOPS Global Innovation Centers och ett globalt nätverk av innovationspartners. Målet är att skapa ett globalt innovationsnätverk med för små och medelstora företag som har lösningar med fokus på problem inom Agenda 2030.

Små och medelstora innovationsbolag som har bättre möjlighet att utvecklas på något av de globala centren som rör just deras lösningar skickas dit under en inkubationsperiod och får hjälp med affärsutveckling och tillgång till en internationell investeringsfond. Denna investeringsfond kan globala storbolag investera i för att stötta global innovation och samtidigt sprida riskerna på flera intressanta bolag. Fonden har också en grundfinansiering från den Europeiska Investeringsbanken.

Fas ett i etableringen, som drivs av Ideon Science Park i samarbete med UNOPS, är delfinansierat av Vinnova och innebär framtagandet av en prototyp för hur detta globala innovationscenter ska kunna arbeta för FN:s och Sverige bästa. Prototyparbetet leds av den lokale entreprenören Jonas Michanek på uppdrag av Ideon Science Park.

Om UNOPS

United Nations Office for Project Services (UNOPS) är FN:s kontor för projekttjänster. Uppdraget är att tjäna människor i nöd genom att stödja FN, Nationer, regeringar och andra partners i hanteringen av utvecklingsprojekt och genomföra infrastrukturprojekt och upphandlingar på ett hållbart och effektivt sätt.

Totalt levererade UNOPS projekt för omkring 200 miljarder kronor inom fred och säkerhet, humanitära insatser och utvecklingsprojekt under 2017. År 2017 arbetade mer än 11 ​​000 personer under UNOPS-kontrakt.

Mia Rolf, VD Ideon Science Park
Anna Branten, VD Ideon Innovation
Jonas Michanek, projektledare Ideon Science Park
Jonas Svensson, Head of Global Innovation and Technology, UNOPS
Globala hållbarhetsmålen
Ideon Innovation logo
Ideon Science Park logo
Darja Isaksson, generaldirektör Vinnvoa

UNOPS opens global innovation centre in Sweden at Ideon Science Park28.11.2018 16:00Pressmeddelande

UNOPS, the UN Office for Project Services have decided to open a global innovation centre in Sweden and Lund in collaboration with Ideon Science Park. The venture is funded by Vinnova. The new centre is the second science and innovation centre launched by UNOPS this year, following the launch of a similar initiative in Antigua and Barbuda. This is a part of their strategy to reach the global development goals within Agenda 2030.

MatchIT hjälper nyanlända akademiker hitta praktikplatser och arbete inom programmering – de första studenterna är redan anställda27.11.2018 07:00Pressmeddelande

Många nyanlända akademiker har en teknisk bakgrund och genom projektet MatchIT erbjuds de en intensivutbildning inom programmering för att snabbare komma in på arbetsmarknaden. I augusti startade den första utbildningen och i februari ska de första studenterna ut på 10 veckors praktik, hos bland Ingka Group (Ingka Holding B.V. och dess dotterbolag). En av studenterna har redan fått anställning hos Axis Communications innan utbildningen är avslutad!

Ideon Coder Kids är tillbaka – med målet att inspirera fler barn att upptäcka programmering30.10.2018 06:00Pressinbjudan

Ideon, ARM, Axis Communications, Qlik, Sony Mobile Communications och Volvo Cars bjuder för andra året in barn att prova på programmering under höstlovet. Den 1 november öppnas dörrarna för 90 barn i åldrarna 8-12 år som får prova på programmering på tre olika nivåer; en för nybörjare, en för de som har testat lite grann och en nivå där barnen får programmera med micro:bits.