Svenska kyrkanSvenska kyrkan

FN-toppar gästar ACT-alliansens generalförsamling i Sverige

På söndag, den 28 oktober, inleds den internationella biståndsalliansen ACT:s generalförsamling, som denna gång äger rum i Sverige. Platsen är Uppsala, och värdar för mötet är ACT:s svenska medlemmar: Svenska kyrkan och Diakonia. Medverkar gör bland andra höga företrädare för FN, i programpunkter om jämställdhet och Agenda 2030.
ACT-alliansens tredje generalförsamling äger rum i Uppsala Konsert & Kongress, med utsikt över Uppsala domkyrka. Foto: Gustaf Hellsing/IKON.

ACT-alliansen är en av världens största biståndsallianser. Under generalförsamlingen i Uppsala, den tredje i ordningen, samlas drygt 350 delegater till gudstjänster, samtal, debatter och formella möten. Bland officiella gäster och medverkande finns FN:s vice generalsekreterare Amina Mohammed, Phumzile Mlambo-Ngcuka, chef för FN-organet UN Women, samt biståndsminister Isabella Lövin och Carin Jämtin, generaldirektör för Sida.

– Generalförsamlingen blir ett viktigt tillfälle att utbyta tankar om hur vi tillsammans kan arbeta för att kvinnor och män, flickor och pojkar världen över ska få sina rättigheter tillgodosedda och förutsättningar för att leva värdiga liv. Deltagandet från så många länder ger oss möjlighet att bryta perspektiv över nationsgränser i en tid när universella värderingar alltmer ifrågasätts, säger Georg Andrén, Diakonias generalsekreterare.

Generalförsamlingen möts vart fjärde år och ska i år bland annat besluta om alliansens globala strategi för åren 2019-2026. Strategin är en vägledning för det gemensamma arbetet i frågor som klimaträttvisa, jämställdhet, fred, migration och humanitära insatser.

Utöver de formella förhandlingarna kommer generalförsamlingen under veckan också att anta gemensamma uttalanden i aktuella frågor.

– Vi lever i en tid med stora utmaningar för mänskligheten och vår planet, i form av klimatförändringar, minskat demokratiskt utrymme eller polarisering och ojämlikhet. Nu har vi som kyrkor och kyrkorelaterade utvecklingsaktörer möjlighet att staka ut riktningen för vad vi tillsammans vill åstadkomma, säger Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete.

– Som global allians är vi unika, eftersom vi representerar nationella organisationer och kyrkor från alla världsdelar. Vi når globalt, men är nationellt förankrade. Det gör att vi får bred räckvidd och djup förankring. Det skapar förutsättningar för att människor ska kunna ta sig ut ur situationer av utsatthet och fattigdom.

UR PROGRAMMET

Fredag-lördag 26-27 oktober, förmöte för ungdomar från ACT-alliansens medlemsorganisationer. De arbetar för att stärka både ungdomsrepresentationen och ungdomsperspektivet inom ACT-alliansen.

Lördag 27 oktober, tema: migration. Delegater till generalförsamlingen mjukstartar med att besöka några av Svenska kyrkans och Equmeniakyrkans församlingar i Uppsala- och Stockholmstrakten, för att se deras arbete med nyanlända. Möjlighet för media att närvara.

Söndag 28 oktober, tema: jämställdhet. Panelsamtal kl 13:30-16:00 med bland andra Phumzile Mlambo-Ngcuka, högsta chef för FN-organet UN Women och ärkebiskop Antje Jackelén, Svenska kyrkan. Efterföljande pressträff kl 16:15-16:45 – ackreditering krävs (se nedan).

Måndag 29 oktober kl 11:30-12:45, panelsamtal om arbetet med Agenda 2030. Medverkande: FN:s vice generalsekreterare Amina Mohammed, Carin Jämtin, generaldirektör för Sida, biståndsminister Isabella Lövin, m fl. Efterföljande pressträff kl 13:00-13:30 (OBS ändrad tid) – ackreditering krävs(se nedan).

MER om programmet: https://actalliance.org/act-assembly-posts/assembly-programme-highlights/

ACKREDITERING
Journalister/fotografer som bevakar hela eller delar av generalförsamlingen behöver ackreditering. Meddela SNARAST namn, redaktion och mobiltelefonnummer i ett mejl till press@svenskakyrkan.se, dock senast fredag 26 oktober kl 12:00. Pressbadge krävs för att komma in på ACT-mötet, och lämnas ut i mötesbyrån i Uppsala Konsert & Kongress eller enligt överenskommelse.

PRESSFOTON OCH FILM läggs ut fortlöpande på www.actassembly.org/photos.

KONTAKTPERSON för mer information om generalförsamlingen:
Eva Ekelund, policychef för Svenska kyrkans internationella arbete.
Tfn: 070-283 56 56, e-post: eva.ekelund@svenskakyrkan.se

Esther Flores Sedman, pressekreterare Diakonia, tfn 08-453 69 38
esther.floressedman@diakonia.se

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, barn/unga, internationellt arbete (katastrofarbete + regionarbete), generalsekreteraren, kyrkorätt, kyrkohandboken, jourhavande präst mm.

FAKTA om ACT-alliansen

… det största nätverket av protestantiska och ortodoxa kyrkor och trosbaserade organisationer som arbetar med humanitär hjälp, utveckling och påverkansarbete.
… 147 medlemsorganisationer i över 125 länder över hela världen. Omkring tre fjärdedelar av medlemmarna finns i det så kallade globala syd, en fjärdedel i det globala nord.
… många ACT-medlemmar arbetar med långsiktigt utvecklings- och påverkansarbete. Vid en katastrof ställer de snabbt om arbetet för att möta de behov som situationen kräver. Efter den akuta fasen arbetar ACT-alliansen för återuppbyggnad för att förebygga nya katastrofer.

Generalförsamlingen är ACT-alliansens högsta beslutande organ. Den består av företrädare från alla medlemsorganisationerna och möts vart fjärde år. Generalförsamlingen väljer bland annat styrelse, reviderar stadgar och beslutar om strategisk inriktning för ACT-alliansen.

Läs mer: http://www.actalliance.org/