Naturskyddsföreningen

FN:s nya klimatrapport: En väckarklocka som kräver omedelbar handling

I dag släppte FN:s vetenskapliga klimatpanel IPCC sin rapport om effekter, anpassning och sårbarhet av ett klimat i förändring. Rapporten är en sammanställning av den bästa tillgängliga forskningen om klimatförändringarnas effekter och hur samhällen och ekosystem kan anpassa sig till dem nu och i framtiden. Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén kommenterar.

– Rapporten är en varningsklocka och en tydlig påminnelse om den allvarliga klimatkris vi befinner oss i. Hela samhällens existens riskeras. Vi talar om förödande konsekvenser för vår matproduktion, människors hälsa, livsbetingelser för djur och växter, vattenresurserna och människors möjlighet till överlevnad. Klimatutsläppen måste minskas drastiskt nu, vilket kräver omedelbar, konkret handling på alla nivåer, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Klimatförändringarnas effekter märks nu av överallt på hela jorden, och behovet av åtgärder för att klimatanpassa dagens samhällen och skydda naturen från klimatförändringarnas risker är mycket större och mer akut än tidigare förutspått, konstaterar rapporten

Rapporten visar ännu tydligare än tidigare hur de olika systemen, klimat, ekosystem, biologisk mångfald och samhällen är beroende av varandra och hur klimatkrisen, artkrisen, ohållbar konsumtion, förstörande av naturresurser och social och ekonomisk orättvisa driver på varandra och hör ihop. Framgångsrika anpassningsstrategier tacklar därför dessa utmaningar gemensamt.

Det behövs åtgärder som skyddar kustsamhällen mot havsnivåhöjningar och översvämningar, säkrar dricksvattentillgången, och som ökar jordbrukets motståndskraft gentemot långa torke- och regnperioder.

IPCC betonar vikten av att stötta ekosystemens naturliga funktioner och den biologiska mångfalden för att skapa större flexibilitet och motståndskraft mot klimatförändringarna. Resurssvagare länders och gruppers möjlighet till anpassning är sämre, samtidigt som de ofta är mer utsatta för klimatförändringarnas värsta effekter.

– Rika länder måste nu visa ledarskap genom att mobilisera och leverera utlovade finansiella resurser och tekniskt stöd för klimatanpassning till utsatta länder. Dessa behöver också kompensation för de oundvikliga skador och förluster som många områden kommer drabbas av, säger Karin Lexén.

Sverige kommer, som resten av Nordeuropa, få se stigande temperaturer och ökad nederbörd, med fler översvämningar och intensivare extremväder, också med perioder av hetta, torka och risk för skogsbränder. Detta påverkar hela samhället och ekosystemen. Rapporten visar att politiska beslut och resurser omgående behöver avsättas för klimatanpassning på alla samhällsnivåer och i alla sektorer, något som nyligen också underströks i svenska Nationella expertrådet för klimatanpassnings rapport.

– Besluten som tas nu avgör framtidens klimatrisker och möjligheter till en hållbar utveckling för alla. Genomgripande samhällsförändringar på systemnivå krävs. Varje tiondels grad i extra uppvärmning försvårar chanserna till anpassning, avslutar Karin Lexén.

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare  lokalt, nationellt och globalt.

Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.

Följ Naturskyddsföreningen

Senaste pressmeddelandena från Naturskyddsföreningen

Uttalande från Naturskyddsföreningens rikskonferens: Stoppa gruvan vid Norra Kärr5.5.2024 15:42:38 CEST | Pressmeddelande

Gruvplanerna strax öster om Vättern har återigen blivit aktuella. Det är bolaget Greenna Mineral (tidigare Tasman Metals) som vill starta en stor gruva för att utvinna de sällsynta jordartsmetaller som finns där. Men platsen, Norra Kärr, är den sämsta tänkbara för en gruva, utifrån hänsyn till såväl dricksvatten som miljö och människor. Planerna har tidigare underkänts av Högsta Förvaltningsdomstolen, men har nu fått förnyad aktualitet genom EU:s nya förordning om kritiska råvaror, som innebär att vissa gruvprojekt kan få en gräddfil genom miljöprövningen. Under den planerade gruvbrytningen kommer vatten från gruvan ledas genom känsliga vattensystem där den biologiska mångfalden riskerar att skadas. En del av vattnet från gruvan kan också hamna i Vättern, där en förorening skulle få oåterkalleliga konsekvenser. Vättern är idag dricksvattentäkt för cirka 300 000 människor och en viktig miljö för otaliga arter. I framtiden kan efterfrågan på Vätterns vatten komma att öka ännu mer. Vi bef

Ny rapport: Stora skillnader i klimat- och miljöpolitik inför EU-valet2.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stora skillnader mellan de svenska partiernas inställning i klimat- och miljöpolitiska frågor inför EU-valet. Det visar Naturskyddsföreningens enkät, där partierna fått ta ställning till tjugo miljöpolitiska förslag. Enkäten visar också att endast tre av åtta partier vill minska EU:s klimatutsläpp till nära noll till 2040 och att en majoritet av partierna svarar nej till att ha kvar nuvarande artskydd i EU.

EU:s klimat- och miljöpolitik viktig för svenskarna1.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I juni är det dags för val till EU-parlamentet. För sju av tio väljare är klimat- och miljöfrågor viktiga för hur de kommer att rösta i valet. Det visar en ny Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Undersökningen visar också att åtta av tio tycker det viktigt med en ambitiös miljö- och klimatpolitik i EU. Lika många har koll på att EU har ett stort inflytande över klimat- och miljöfrågorna i Sverige.