Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Förslagen kommer att leda till längre vårdköer och ett sämre utnyttjande av hela sjukvårdens kapacitet. Trots att man har lokaler, kompetens och medarbetare. Att som vårdgivare förhindras att remittera kan vara patientfarligt. Det förhindrar vårdens profession att ge den hjälp och vård som patienter behöver.

- Ett förbud mot privata sjukvårdsförsäkringar för de många vårdgivare som levererar vård kan bli förödande för svenska patienter. När 650 000 patienter väntar på en åtgärd är det anmärkningsvärt att regeringen vill strypa verksamheter som bidrar till att korta köerna. Det blir ett sämre utnyttjande av hela vårdens kapacitet samtidigt som alla goda krafter behövs, säger Antje Dedering, förbundsdirektör Vårdföretagarna.

Enligt den tidigare utredningen konstaterades det att regionerna inte upplever några problem i avtalen med privata vårdgivare. Trots det tar regeringens utredare ytterligare steg för att förhindra privata vårdgivares möjlighet att hjälpa till och arbeta bort de långa vårdköer som Sverige dragits med under lång tid, även innan pandemin. Med stor sannolikt strider det här förslaget mot bland annat upphandlings- och etableringsrätten.

Antje Dedering - förbundsdirektör Vårdföretagarna

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.