Förbundskaptener och landslagscoacher utsedda för 3x3-landslagen

Svensk baskets första förbundskaptener inom 3x3 blir Peter Grinbergs Anell (herr) och Bruno Silva (dam). Peter, som de tre senaste säsongerna coachat AIK Basket i Superettan och dessförinnan i 08 Stockholm, får vid sin sida som assisterande coach en av Sveriges mest meriterade och erfarna 3x3-spelare nämligen Patrik Nordström. Bruno, en mycket erfaren och aktiv 3x3 spelare själv som dessutom jobbat med 3x3 genom Fryshuset och Bonnier Hoops, får ansvar över damerna. Även landslagscoacher för damer och herrar U18 är utsedda. Djordje Glavcic kommer att leda de unga herrarna och duon Ebba Stenman / Linda Humla blir ansvariga för damer U18. I sommar väntar EM-kval för alla 3x3-landslag.

Foto: Olof Bergqvist (vänster bild

Peter Grinbergs Anell blir alltså Sveriges första förbundskapten för 3x3 på herrsidan och assisteras av Patrik Nordström. Peter breddar därmed sin redan breda ledar- och coachreportoar till att även inkludera 3x3:
- Det är självklart kul, motiverande och en ära att få bli Sveriges första förbundskapten inom 3x3. Det råder heller ingen tvekan om att det finns en oerhörd potential i denna spelform och en stor utvecklingsmöjlighet - inte bara för mig utan för spelare, föreningar och svensk basket i stort. Ser verkligen fram emot att tillsammans med Patrik komma igång och forma vårt nya landslag med målet att redan i sommar nå vårt första EM-slutspel inom 3x3, säger Peter Grinbergs Anell.

Landslagsansvarige Fredrik Joulamo:
- Det känns helt rätt med Peter som ny förbundskapten och intressant att han nu tar coachsteget in i 3x3-basketen. Understödet han kommer att få från Patrik tror jag blir perfekt då de kompletterar varandra på alla sätt.

Herrarnas EM-kval spelas i rumänska Constanta 30 juni-1 juli och totalt gör 32 nationer upp om de 12 slutspelsplatserna.

För damerna väntar EM-kval under samma period (29-30 juni) i franska Poitiers. 27 nationer kvalar och strider om de 12 platserna i EM-slutspelet som äger rum, för såväl herrarna som damerna, i Bukarest i mitten av september. Brasilienfödde Bruno Silva (36 år) ser fram emot uppgiften:

- Det går inte att bortse ifrån att svensk basket har chans att nå internationella framgångar inom 3x3 och då speciellt inom senior dam som jag nu får äran att leda. Självklart förutsätter det att vi kan få fler damspelare att även bli hängivna 3x3-spelare så att vi kan få ihop ett slagkraftigt landslag. Det är jag inte orolig för i takt med att fler förstår storheten och möjligheterna också med 3x3.

Herrar U18 kommer ledas av Djordje Glavcic (31 år), som är uppväxt med 3x3 och streetball i Serbien och även spelat och coachat 5v5 på elitnivå i sitt forna hemland. Sedan fyra år tillbaka bor Djordje i Sverige, pluggar till matematik och idrottslärare samt coachar i Skuru Basket. EM-kvalet för herrar U18 kommer äga rum i franska Voiron 4-5 augusti.

Duon Ebba Stenman (23 år) och Linda Humla (25 år) tar hand om Damer U18 som spelar EM-kval 4-5 augusti i Szolnok, Ungern. Ebba, som själv är aktiv elitspelare och ungdomslagscoach i Blackeberg, är en av få spelare som själv representerat Sverige i ett 3x3-landslag. Linda Humla är även hon erfaren 3x3-spelare som spelat ett antal SM- och internationella turneringar och har coacherfarenhet främst från Fryshuset.

- Vi har satt passionen till 3X3 i första rummet när vi sökt coacher till våra landslag. Vår ambition har varit att hitta ledare som brinner, och som vill växa tillsammans med 3X3-sporten i Sverige, avslutar Fredrik Joulamo.

Kontaktpersoner:
Fredrik Joulamo, landslagsansvarig
fredrik.joulamo@basket.se

Peter Grinbergs Anell, Förbundskapten 3x3 herr

Bruno Silva, Förbundskapten 3x3 dam

Djordje Glavcic, Landslagscoach 3x3 herrar U18

Ebba Stenman, Landslagscoach 3x3 damer U18
Linda Humla, Landslagscoach 3x3 damer U18

Mats Elsnitz, Ansvarig 3x3
mats.elsnitz@basket.se

Foto: Olof Bergqvist (vänster bild

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BASKET: Här är alla lag i förbundsserierna 2018-20198.5.2018 10:40Pressmeddelande

Nu är det fastställt vilka lag som spelar i förbundsserierna 2018-2019. I Svenska Basketligan Dam är det två nykomligar (Högsbo Basket och Wetterbygden Sparks), samt att årets SM-silvermedaljörer Udominate har bytt namn till A3 Basket. I Svenska Basketligan Herr är det även där två nykomlingar, Köping Stars och Wetterbygden Stars som tog hem topplaceringarna i Superettan och därmed avancerade till SBL. I Superettan Herr finns två nykomlingar, Fryshuset Basket och Helsingborg BBK, som efter sina respektive framgångsrika säsonger i Basketettan Herr 2017-2018 avancerat till Superettan. Här nedan hittar du serieindelningen och vilka lag som deltar i alla förbundsserier säsongen 2018-2019. Svenska Basketligan Dam A3 Basket (fd Udominate) Alvik Basket Högsbo Basket (nykomling) IK Eos Lund Luleå Basket Mark Basket Norrköping Dolphins Telge Basket Uppsala Basket Visby Ladies Wetterbygden Sparks (nykomling) Svenska Basketligan Herr BC Luleå Borås Basket Jämtland Basket Köping Stars (nykomling)

BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen27.4.2018 16:18Pressmeddelande

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike. Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen. Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april* Abigail Asoro, Stockholm Frida Fogdemark, Södertälje Jennifer Stjärnström, Norrköping Kajsa Lundahl, Lund Louise Noaksson, Lund Salome Kabengano, Umeå 27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i P