Fordonsregistreringarna minskade i september

Varannan personbil var laddbar och var tredje en elbil
- Under september månad ökade nyregistreringarna av elbilar med 103 procent samtidigt som laddhybriderna minskade med drygt 23 procent jämfört med samma månad i fjol. Andelen laddbara bilar av nyregistreringarna uppgick till 54 procent i september, varav 33 procent av registreringarna var elbilar. Hittills i år, januari-september, uppgår andelen till ca 42 procent där elbilarna står för 16 procent av nyregistreringarna och laddhybriderna för ca 26 procent. Ökningen av laddbara fordon sker nu primärt hos privatkunder mycket drivet av attraktiva produktlanseringar. Dämpningen av laddbara bilar hos företagskunderna har däremot uppkommit, som förväntat, på grund av de förändrade förmånsreglerna som trädde i kraft den 1 juli i år, fortsätter Jessica Alenius.
Höstbudgeten aviserade skärpningar i Bonus-malussystemet
- De skärpningar i Bonus-malussystemet som regeringen aviserade i höstbudgeten för 2022, har alldeles för kort framförhållning och kommer för tidigt. Den korta framförhållningen på cirka tre månader påverkar kunder som redan ingått avtal och som nu får ändrade förutsättningar, till exempel ingen bonus, vilket är oacceptabelt. Speciellt nu när det råder långa leveranstider på grund av komponentbrist. Först 2025 väntas prisparitet råda mellan laddbara och konventionella bilar. Skärpningarna handlar om införande av ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser. Dessa förändringar väntas träda i kraft nästa år, vid olika tidpunkter och från 2023 sänks även bonusen för elbilar. Dessutom kommer de tätt inpå årets förändringar. Detta skapar stor ryckighet och osäkerhet i en situation där fordonsbranschen behöver stabila och långsiktiga villkor. Bristen på dialog mellan fordonsbranschen och politikerna kring styrmedelsförändringar är olycklig. Det finns stor risk att den positiva och snabba omställningstakt som vi nu ser kommer att bromsas upp, säger Jessica Alenius.
Minskade registreringar av lätta lastbilar
- Nyregistreringarna av lätta lastbilar har under årets nio första månader präglats av en stor ryckighet. Toppen nåddes i mars, inför malushöjningen den 1 april, med nära 8 700 nya lätta lastbilar. Det kan jämföras med 2 973 i september, vilket är en minskning med drygt 17 procent jämfört med samma månad i fjol. Hittills under 2021 har antalet nya lätta lastbilar ökat med 39 procent jämfört med samma period förra året, men antalet ligger 18 procent under 2019 års nivå. Årets uppgång förklaras till stor del av både en stark återhämtning i ekonomin och ett uppdämt behov hos företagen att förnya vagnparken, säger Jessica Alenius.
- Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till drygt tio procent under september månad och till sex procent hittills i år. Under årets första nio månader ökade antalet eldrivna lätta lastbilar från 897 i fjol till 1 707 i år. Förklaringen till ökningen är delvis bonushöjningen i Bonus-malussystemet, men framför allt att flera nya modeller introducerats och ökar kundernas valmöjligheter. De nu föreslagna skärpningarna i Bonus-malussystemet kommer återigen att slå särskilt hårt mot lätta lastbilar, där omställningen till elektrifieringen inte kommit lika långt. Vi har sedan Bonus-malussystemet infördes påtalat vikten av att särskilja lätta lastbilar från personbilar som man gör inom EU, då de utför ett annat transportarbete, fortsätter Jessica Alenius.
Minskade registreringar av tunga lastbilar och bussar
- Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med nära tio procent i september jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år uppgår antalet tunga lastbilar till 3 963, vilket är en ökning med elva procent. Uppgången för tunga lastbilar är också en följd av den starka återhämtningen i svensk ekonomi. Under årets tredje kvartal registrerades 15 tunga ellastbilar och hittills i år 31, säger Jessica Alenius.
- Nyregistreringarna av bussar minskade i september med nära 32 procent jämfört med samma månad i fjol. Under årets nio första månader registrerades 516 bussar, vilket är en minskning med 48 procent. En stor del av bussmarknaden styrs av regionernas upphandling, vilket ger en stor ryckighet beroende på när i tid dessa är planerade. Under perioden januari – september har ca tre av tio nyregistreringar varit en elbuss, avslutar Jessica Alenius.
Sammanfattning av nyregistreringarna i september 2021, jämfört med september i fjol
|
2021 |
2020 |
% 21/20 september |
% 21/20 YTD jan-sept. |
|
|
Personbilar |
22 634 |
28 719 |
-21,2% |
+14,7% |
|
Andel laddbara personbilar |
53,9% |
34,4% |
||
|
Varav: |
||||
|
Laddhybrider |
4 751 |
6 217 |
-23,5% |
+48,0% |
|
Andel av de laddbara |
38,9% |
62,9% |
||
|
Elbilar |
7 454 |
3 668 |
+103,2% |
+129,4% |
|
Andel av de laddbara |
61,1% |
37,1% |
||
|
Lastbilar, totalt |
3 417 |
4 099 |
-16,6% |
+34,7% |
|
Varav: |
||||
|
Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton |
2 973 |
3 596 |
-17,3% |
+39,0% |
|
Tunga lastbilar, över 16 ton |
408 |
452 |
-9,7% |
+11,1% |
|
Bussar, totalt |
28 |
41 |
-31,7% |
-48,4% |
BIL Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas i stället in i påföljande månads registreringar.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Registreringsperioden för september omfattar registreringar från 1 till och med 30 september. Antalet registreringsdagar är lika många som i fjol. Sifforna i texten är avrundade. Exakta siffror finns i tabellen ovan samt i bilagorna.
För att läsa pressmeddelandet i sin helhet, se länk nedan.
När ni använder information och statistik från BIL Sweden, vänligen ange källa.
Nyckelord
Kontakter
Jessica AleniusVice VD
Tel:070-235 63 19jessica.alenius@bilsweden.seBilder
Länkar
Om
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Ny prognos från Mobility Sweden visar på lägre takt i elektrifieringen till 2030 – Sverige riskerar att missa ESR-målet med större marginal än tidigare beräknat2.12.2025 08:59:05 CET | Pressmeddelande
Mobility Swedens nya prognos visar att elektrifieringen av transportsektorn till 2030 är väsentligt lägre än de prognoser myndigheterna antagit, vilket innebär att Sverige missar etappmålet för inrikes transporter och ESR-målet med större marginal än tidigare beräknat. Myndigheternas prognos utgår från att fordonsindustrin når sina individuella CO2 krav beslutade av EU, vilket många tillverkare inte ser ut att klara.
Svag fordonsmarknad i november1.12.2025 08:59:04 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken i november visar en nedgång för alla fordonsslag utom bussarna, som återigen har en stark månad. Trenden med en hög andel laddbara lätta fordon fortsätter i november med två av tre nya personbilar och var tredje lätt lastbil.
Laddhybrider på högsta nivå inom Europa3.11.2025 08:59:06 CET | Pressmeddelande
Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt. Årets elektrifiering bland personbilar ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.
Lätta lastbilar bryter negativ trend efter 16 månader1.10.2025 08:59:03 CEST | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för september visar på en återhämtning för lätta lastbilar efter 16 månader med nedgång. Personbilsregistreringarna uppvisar samtidigt en liten minskning och trenden med en hög andel laddbara personbilar fortsätter. Mobility Sweden justerar prognoserna för 2025 till följd av en något starkare utveckling under året för personbilsmarknaden och en svagare för lätta lastbilar. Även andelen el för båda fordonsslag justeras ned, då årets elektrifieringstakt blivit lägre än förväntat.
Personbilar och bussar ökar i augusti1.9.2025 08:59:23 CEST | Pressmeddelande
Nyregistreringar på personbils- och bussmarknaden ökar i augusti jämfört med i fjol. Lätta lastbilar minskar för sextonde månaden i rad och de tunga lastbilarna ökar svagt. Bussarna uppvisar en fortsatt stark ökning och var tredje buss är eldriven.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

