Företagen allt mer nöjda i kontakten med Jönköpings kommun
- Vi är oerhört glada över att se att de kontakter vi har inom näringslivet blir allt mer nöjda med vår service för varje år. Det känns extra bra att alla förvaltningar förbättrat sina betyg och det ger oss energi att fortsätta arbeta med att utveckla vårt bemötande, säger Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande.
Tillståndsenheten inom Socialförvaltningen har förbättrats mest under det senaste året när det gäller kundnöjdheten. De hanterar bland annat restaurangers alkoholtillstånd. Där har NKI ökat från 73 till hela 81 under det senaste året.
- Siffrorna är ett kvitto på det ständiga arbete som pågår på enheten med service, kompetensutveckling samt en effektiv och rättssäker myndighetsutövning. Med myndighetsutövning följer ett ansvar om att tillvarata kundens intressen samtidigt som lagstiftningen ska följas, säger Ida Jerdmyr, chef för Tillståndsenheten.
"Personligt och proffsigt stöd"
Mark- och exploateringsavdelningens arbete med markfrågor har förbättrats allra mest sett till den senaste fyraårsperioden. Där har NKI gått upp från 61 till 80 på fyra år, varav en ökning från 75 till 80 senaste året.
- Vi vill vara en bra samarbetspartner när gäller att nyttja kommunens mark. För oss är det viktigt att ge goda förutsättningar för smidiga tillstånd och snabba processer så att näringsidkarna får ett personligt och proffsigt stöd. Det glädjer oss att vår satsning på att utveckla vårt bemötande uppskattas, säger Linda Helte, mark- och exploateringschef.
Digitalt i fokus på Bygglovsavdelningen
En av Stadsbyggnadskontorets avdelningar, Bygglovsavdelningen, har arbetat hårt med att utveckla sin verksamhet de senaste åren. Stort fokus har lagts på att ta fram digitala tjänster. NKI har förbättrats under året, trots att ett avsevärt antal fler ärenden hanterats.
- Nu kan våra medborgare ansöka och följa sitt ärende direkt i våra e-tjänster, vilket har varit mycket uppskattat. Vi har också blivit fler handläggare under året, samtidigt som vi har haft ett enormt tryck med många nya ansökningar. Vi jobbar hela tiden för att kunna ge ännu bättre service och förbättra tillgängligheten för våra medborgare, säger Anna Klahr, bygglovschef på Stadsbyggnadskontoret.
Satsning på mer kunskap
Jönköpings kommun kommer att fortsätta arbetet med att utveckla sin service till näringslivet. Inom kort kommer en stor utbildningssatsning att dra igång för att ge organisationen ytterligare kunskap inom området.
- Jönköpings kommun ska vara en aktör som stödjer näringslivets utveckling och genomför sin myndighetsutövning på ett serviceinriktat sätt. Vi är glada över att våra ansträngningar uppskattas av näringslivet och vi ser mycket fram emot att satsa vidare på detta framöver, säger Sven Rydell, näringslivschef.
Om undersökningen: Jönköpings kommun har enligt den nya ”Insiktsmätningen”, som genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), förbättrat Nöjd-Kund-Index (NKI) inom alla mätområden. Undersökningen genomförs genom intervjuer med personer på företag som haft kontakt med kommunens olika förvaltningar och personerna får sedan bedöma hur man anser att kontakten fungerat. NKI har ökat från totalt 67 till 73 på fyra år, varav det senaste året inneburit en ökning från 70 till 73.
Nyckelord
Kontakter
Sven Rydell, näringslivschef, 036-105508
Ann-Marie Nilsson (C)Kommunstyrelsens ordförande
Ansvarsområde 1, ledningsfrågor
Erik BergerPresskommunikatör
Tel:036-10 57 22Tel:072-57 49 400erik.berger@jonkoping.seAnnica SnällKommunikationschef
Tel:036-105734annica.snall@jonkoping.seBilder
Dokument
Om
I Jönköpings kommun arbetar omkring 13 000 medarbetare för att ge våra drygt 145 000 invånare välfärd och service av hög kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens webbplats.
Följ Jönköpings kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jönköpings kommun
Hammargårdens äldreboende föreslås flytta till Vilhelmsrogården26.4.2024 08:16:02 CEST | Pressmeddelande
Socialförvaltningen föreslår äldrenämnden i Jönköpings kommun att Hammargårdens äldreboende ska flytta sin verksamhet till Vilhelmsrogårdens äldreboende i september 2024. Anledning är att lokalerna som Hammargårdens äldreboende har sin verksamhet i inte uppfyller de krav som finns på ett modernt äldreboende och att fastigheten kräver omfattande renovering.
Sanering av centralt kvarter startar i maj24.4.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Nu ska kvarteret Grävlingen saneras från föroreningar. Här låg tidigare Jönköping stads gasverk och den verksamhet som bedrevs har inneburit att marken är förorenad.
Nya bestämmelser förbjuder eldning av trädgårdsavfall på tomten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med 1 januari 2024 ska trädgårdsavfall sorteras från annat avfall och komposteras eller lämnas på någon av kommunens sortergårdar. Trädgårdsavfall får alltså inte längre eldas på tomten och påsk- eller valborgsmässoeldar kräver dispens från kommunen.
Pressinbjudan: 2300 åttondeklassare får vägledning i sitt framtida yrkesval15.4.2024 14:16:53 CEST | Pressinbjudan
Den 17-18 april arrangeras branschmässan på Elmia för andra året i rad. Mässan ska vägleda och inspirera 2300 åttondeklassare i sitt framtida val av yrke och gymnasieutbildning.
Pressinbjudan: Normstorms konstutställning12.4.2024 10:39:12 CEST | Pressinbjudan
I utställningen Normstorm har elever skapat normkritisk konst som kommer att visas som bilder på Jönköpings läns museum och i Juneporten fram till slutet av september. Motiven ställer frågor, väcker tankar och uppmuntrar till samtal och diskussioner kring normer och deras betydelse för jämställdhet och jämlikhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum