Förlängt samarbete med Svenska Spel ger 17 miljoner till idrotten

Riksidrottsförbundet förlänger samarbetet med Svenska Spel med ett nytt avtal som sträcker sig till och med den 31 december 2020. Avtalet är värt 17 miljoner kronor och säkrar viktiga medel till idrottsrörelsen.

– När den svenska idrottsrörelsen har drabbats hårt av coronapandemin, känns det bra att Svenska Spel och Riksidrottsförbundet förlänger samarbetet. På så sätt säkrar vi viktiga medel för svensk idrott. Samtidigt pågår arbetet med en mer långsiktig plan för hur vi tillsammans kan fortsätta att stärka idrottsrörelsen, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef på Svenska Spel.

Svenska Spel har stöttat Riksidrottsförbundet i många år och sedan 2017 drivs ett antal gemensamma projekt.

– Samarbetet med Svenska Spel och det ekonomiska stödet till idrotten möjliggör insatser för att nå fler, stötta elitaktiva som studerar, motverka matchfixning och ge förutsättningar för föreningar och förbund att fortsätta utveckla sin verksamhet i linje med Strategi 2025, säger Riksidrottsförbundets generalsekreterare Stefan Bergh.

Det nya avtalet är värt totalt 17 miljoner kronor, träder i kraft den 1 juni 2020 och består av:

• Framåt för fler i rörelse, för att sätta svenska folket i rörelse, består dels av sponsringsavtal, dels av Framåtfonden.
  • Matchfixningsavtal, för att bekämpa matchfixning och skydda idrotten.
  • Elitidrottsstipendiet, för att idrottare ska kunna kombinera en elitsatsning med studier.
  • SM-veckorna, för att synliggöra idrottsrörelsens mångfald och samhällsnytta.

För mer information kontakta:

Jörgen Persson
Avdelningschef evenemang och marknad Riksidrottsförbundet