Svensk Handel

Fortsatt dystra framtidsförväntningar bland svenska handlare

Dela
Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom den svenska handeln. Handelsbarometern för maj månad visar på en minskad framtidstro i hela handeln.

Det oroliga omvärldsläget fortsätter att pröva den svenska handeln. Butikshandeln uppvisar en nedgång på 2,4 enheter jämfört med föregående månad vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,8. Eftersom det neutrala värdet är 100 kan det alltså konstateras att butikshandeln tror på ett par tuffa månader framöver.

- Vi ser att ökade kostnader inom hela leverantörskedjan slår mot butikshandelns framtidstro. Särskilt uppenbart blir det då man ser till nedgången i förväntningarna på framtida försäljning. Svenska handlare förväntar sig att konsumenterna kommer att hålla hårdare i plånboken säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Partihandeln, som i förra månadens mätning gick mot strömmen och uppvisade en ökad framtidstro, backar nu återigen. En minskning med 1,9 enheter jämfört med föregående månad resulterar i ett indikatorvärde på 92,6 och fortsatt negativa framtidsförväntningar.

- De hoppfulla förväntningarna som uppvisades inom partihandeln föregående månad mattas nu tyvärr av. Även här är det förväntningarna på försäljningen som sjunker mest. Men det är fortsatt lönsamheten som man hyser minst hopp kring, säger Sofia Larsen.

Osäkerhet kring lönsamhet och antalet anställda trycker ned e-handeln

Föregående månad var den första gången sedan maj 2020 som e-handlarnas framtidsutsikter var pessimistiska. Denna trend håller i sig även i maj månads mätning. E-handeln som helhet backar med 2,2 enheter och Framtidsindikatorn landar denna månad på 96,3. Det är det lägsta värdet sedan mätningarna för e-handelns startade i februari 2018. Noterbart är dock att e-handlarna ser något ljusare på försäljningen i branschen, jämfört med föregående månad.

- Det är givetvis hoppingivande med positiva siffror kring försäljningen, men det ska nämnas att vi också ser ett rätt stort tapp när det kommer till förväntningarna på antalet anställda och kring lönsamheten, avslutar Sofia Larsen.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye