Fortsatt nedgång i handlarnas framtidstro
Svensk Handels Handelsbarometer för juni månad visar att den dystra trenden håller i sig. Svenska handlare uppvisar för tredje månaden i rad negativa framtidsförväntningar. Ljuspunkten finns inom dagligvaruhandeln, där framtidsförväntningarna stiger från låga nivåer.

Den ökade inflationen i konsumentledet och handlarnas egna ökade inköpskostnader fortsätter att påverka den svenska handeln negativt vilket märks av i samtliga delbranscher. Under juni månad är det partihandeln som varit mest pessimistisk. Indikatorvärdet hamnar på 86,6 enheter, vilket är en minskning med 5,9 enheter jämfört med föregående månad. Det är den lägsta noteringen för partihandeln sedan delbranschen inkluderades i Handelsbarometern i februari 2021.
- Partihandeln är den del av handeln som har det tuffast för tillfället. Ett oroligt omvärldsläge i kombination med höga fraktkostnader, leveransförseningar, kronförsvagning och prishöjningar på diesel och bensin påverkar partihandlarna negativt säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Sommarens antågande ger dagligvaruhandeln en skjuts
Butikshandeln, vilken omfattar av dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, minskar med 0,8 enheter i juni vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,0. Det är en bit från det neutrala indikatorvärdet, som är 100, men fallet hade kunnat vara än större om det inte vore för midsommar och kommande sommarmånader, vilket främst gynnar dagligvaruhandeln.
- Midsommar är handelns fjärde viktigaste högtid och livsmedelsförsäljningen ökar med över en miljard kronor under veckan. En betydande majoritet av dagligvaruhandlarna uppmärksammar dagen och hyser hopp till att fler kommer att fira efter två år av inställda midsommarfester säger Sofia Larsen.
Inget ljus i sikte för e-handlarnas framtidstro
För tredje månaden i rad uppvisar e-handeln en negativ framtidstro och sjunker med 4,5 enheter till en ny lägstanivå där delbranschens indikatorvärde landar på 91,9. Det är framför allt försäljningen som bidrar till det förhållandevis stora tappet, men även när det kommer till antalet anställda ser e-handlarna mindre positivt på framtiden.
- E-handlarnas svaga framtidstro beror både på att man jämför sig med rekordåret 2021 och att konsumenter generellt tvingas hålla hårdare i plånboken. Man gynnas inte heller av att den fysiska handeln nu åter kommit i gång efter mer än två år av pandemi, säger Sofia Larsen.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Hans Tjernström Carraro ny kommunikationschef för Svensk Handel21.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I slutet av augusti tillträder Hans Tjernström Carraro som ny kommunikationschef för Svensk Handel.
Livsmedelsförsäljningen ökar med 1 miljard kronor inför midsommar20.6.2022 15:01:00 CEST | Pressmeddelande
Efter två års midsommarfiranden på sparlåga finns ett uppdämt behov av att återigen få umgås i goda vänners lag och fira midsommar. Handeln förbereder sig därefter och laddar upp med populära varor som sill, insektsmedel och gräddfil och åtta av tio dagligvaruhandlare uppger att midsommar är viktig för försäljningen. Det visar årets upplaga av Svensk Handels rapport om sommarhandeln.
Helsingborg – en prisbelönt handelsstad som står inför utmaningar17.6.2022 10:59:15 CEST | Pressmeddelande
I Helsingborg finns både Kullagatan, Sveriges äldsta gågata, samt Väla, ett av landets största köpcentrum. Goda förutsättningar finns alltså för att Helsingborg ska förbli en levande handelsstad. Men staden står inte utan utmaningar. Trygghetsfrågan måste tas på än större allvar och strategier för den växande staden måste tas fram. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.
Äldre minskar sitt e-handlande, kvinnor driver e-handeln mer än män16.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för maj månad visar att e-handelns omsättning minskar med 8 procent jämfört med samma månad föregående år. Omsättningen fortsätter därmed som tidigare under året att backa men inte lika kraftigt som februari, mars och april då den föll med i genomsnitt 16 procent per månad.
Modehandelns styrkebesked – klädhandeln uppe på 2019 års siffror10.6.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Stilindex från Svensk Handel visar på att maj var en stark handelsmånad och att den positiva trenden inom modehandeln håller i sig. För fjärde månaden i rad uppvisar både kläd- och skohandeln positiva siffror. Men starka siffror till trots finns viss oro för framtiden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum