Fortsatt nedgång i handlarnas framtidstro
Den ökade inflationen i konsumentledet och handlarnas egna ökade inköpskostnader fortsätter att påverka den svenska handeln negativt vilket märks av i samtliga delbranscher. Under juni månad är det partihandeln som varit mest pessimistisk. Indikatorvärdet hamnar på 86,6 enheter, vilket är en minskning med 5,9 enheter jämfört med föregående månad. Det är den lägsta noteringen för partihandeln sedan delbranschen inkluderades i Handelsbarometern i februari 2021.
- Partihandeln är den del av handeln som har det tuffast för tillfället. Ett oroligt omvärldsläge i kombination med höga fraktkostnader, leveransförseningar, kronförsvagning och prishöjningar på diesel och bensin påverkar partihandlarna negativt säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Sommarens antågande ger dagligvaruhandeln en skjuts
Butikshandeln, vilken omfattar av dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, minskar med 0,8 enheter i juni vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,0. Det är en bit från det neutrala indikatorvärdet, som är 100, men fallet hade kunnat vara än större om det inte vore för midsommar och kommande sommarmånader, vilket främst gynnar dagligvaruhandeln.
- Midsommar är handelns fjärde viktigaste högtid och livsmedelsförsäljningen ökar med över en miljard kronor under veckan. En betydande majoritet av dagligvaruhandlarna uppmärksammar dagen och hyser hopp till att fler kommer att fira efter två år av inställda midsommarfester säger Sofia Larsen.
Inget ljus i sikte för e-handlarnas framtidstro
För tredje månaden i rad uppvisar e-handeln en negativ framtidstro och sjunker med 4,5 enheter till en ny lägstanivå där delbranschens indikatorvärde landar på 91,9. Det är framför allt försäljningen som bidrar till det förhållandevis stora tappet, men även när det kommer till antalet anställda ser e-handlarna mindre positivt på framtiden.
- E-handlarnas svaga framtidstro beror både på att man jämför sig med rekordåret 2021 och att konsumenter generellt tvingas hålla hårdare i plånboken. Man gynnas inte heller av att den fysiska handeln nu åter kommit i gång efter mer än två år av pandemi, säger Sofia Larsen.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum