Fortsatt ökad stålproduktion i december

Under 2020 producerades sammanlagt 4 405 tusen ton råstål i Sverige. Det innebär en minskning med 6,7 procent jämfört med produktionen 2019. Under årets sista kvartal och månad ökade produktionen.

Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank

Under december 2020 producerades det 410 tusen ton råstål i Sverige. Jämfört med samma månad 2019 är det en ökning på 8,9 procent.

Den sammanlagda produktionen i Sverige för helåret 2020 var 4 405 tusen ton råstål, vilket är 6,7 procent lägre än 2019.

– Om vi tittar på produktionssiffrorna kvartalsvis blir det tydligt att svensk stålindustri har inlett en återhämtning under det fjärde kvartalet efter den tuffa inledningen på 2020. I december ser vi dessutom en ökning i produktionen jämfört med samma månad året dessförinnan. Vi är försiktigt positiva men tolkar statistiken som att det värsta nu ligger bakom oss, i alla fall för den här gången, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.

Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank
Svensk råstålsproduktion, tusen ton per kvartal, 2018–2020
Svensk råstålsproduktion, miljoner ton per år, 1950–2020

Viktig plan för en cirkulär ekonomi – men kvotplikt på stål måste avvärjas22.1.2021 16:35:08 CETPressmeddelande

Stål, ett material som kan återvinnas om och om igen med bibehållen kvalitet är en förutsättning för en cirkulär ekonomi. Den 22 januari presenterade miljö- och klimatminister Isabella Lövin och näringsminister Ibrahim Baylan regeringens viktiga handlingsplan för cirkulär ekonomi. Många av de 100 förslagen kan gynna en cirkulär ekonomi, men hot om kvotplikt på mängd återvunnet material i nya stålprodukter måste avvärjas.

Samordnad forskning ska bidra till att klimatfärdplanen blir verklighet20.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Samforsk klimat är ett nytt initiativ från svensk järn- och stålindustri med stöd av Vinnova. Arbetet ska understödja industrins ambitioner att genomföra sin klimatfärdplan samt samordna branschens och omgivande aktörers forskningsinsatser. Samforsk klimat ska kartlägga pågående forskning, identifiera forskningsbehov, initiera och stödja forsknings­ och utvecklingsprojekt samt följa och sprida resultat.