Framgångsresultat med ofrivillig paus under jubileumsåret
Den 3 oktober 2020 firar hela Tyskland 30-årsjubileet för den tyska återföreningen. Den fredliga revolutionen i DDR, Berlinmurens fall den 9 november 1989 och öppnandet av de inhemska gränserna mellan öst och väst mynnade ut i Tysklands återförening. Detta gjorde det också möjligt att gemensamt marknadsföra turistattraktionerna i landets 16 delstater. Med anledning av jubileet kan Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) rapportera ett strålande resultat för resmålet Tysklands internationella prestation.
Efter återföreningen har man bokfört 31,3 miljoner internationella övernattningar i före detta Västtyskland och 3,4 miljoner övernattningar i före detta Östtyskland inklusive Berlin. År 2019 steg Tysklands sammanlagda incomingsiffror med 2,6 gånger till 89,9 miljoner.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, konstaterar att händelserna år 1989/90 har varit en milstolpe för incomingturismens framgångsrika utveckling under de följande åren:
– Återföreningens framgång återspeglas särskilt i den övergenomsnittliga tillväxten i de nya delstaterna inklusive Berlin. Där har antalet utländska övernattningar under de senaste tre decennierna ökat 6,2 gånger till 21,1 miljoner. Samtidigt har de nya delstaternas andel i det sammanlagda resultatet för tysk incoming mer än fördubblats, från cirka tio procent i början av 1990-talet till 23 procent idag. Historiska städer, som delstaten Sachsens huvudstad Dresden med 960 000 registrerade utländska övernattningar under föregående år, har efter omfattande restaureringar förvandlats till turistmagneter.
Paus på grund av Coronapandemin
Coronapandemin under jubileumsåret 2020 innebär dock ett allvarligt avbräck i framgångsagan för tysk incomingturism. Enligt analyser från Tourism Economics förväntas antalet övernattningar under innevarande år minska med minst 51,1 procent till 44,1 miljoner jämfört med föregående år. Detta motsvarar ungefär siffrorna för år 2004.
Petra Hedorfer fortsätter:
– Enligt Tourism Economics återhämtningsscenarier kan vi redan år 2023 närma oss siffror som motsvarar incomingresultatet för år 2019. Med vårt starka turistutbud i alla 16 delstater och vår utmärkta positionering som resmål i den internationella konkurrensen är vi övertygade om att vi kommer att klara av även denna utmaning och dessutom komma stärkta ur krisen.
Utmärkt positionering i konkurrensen skapar möjligheter för återhämtning
DZT:s återhämtningsprogram bygger på att tydligt kommunicera Tysklands fördelar som resmål och att koppla dem till kundernas aktuella behov. Enligt enkäten World Travel Monitor utförd av IPK International för 2019 ligger Tyskland på 1:a plats som Europas främsta resmål för kultur- och stadsresor. Tyskland ligger på 2:a plats som destination för internationella lyxresor till Europa, som naturresmål för européer över hela världen och som resmål för unga européer. I affärsresesegmentet är Tyskland den främsta mässdestinationen globalt och även den ledande konferens- och kongressdestinationen i Europa.
Med hänsyn till det förändrade resebeteendet hos många konsumenter över hela världen, och efter omfattande kund- och marknadsanalyser, fokuserar nu DZT sina marknadsföringsaktiviteter på kampanjerna '#WanderlustGermany', 'FeelGood' och 'German Summer Cities reloaded' för att, även i kristider, fortsätta positionera Tyskland som ett säkert och hållbart resmål.
Nyckelord
Kontakter
Ida LarcénPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85ida.larcen@germany.travelBilder
Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum