Tyska Turistbyrån

Framgångsresultat med ofrivillig paus under jubileumsåret

Dela

Återföreningen som nyckel för framgångssaga – ofrivillig paus p.g.a. Coronapandemin – utmärkt positionering i konkurrensen skapar möjligheter för återhämtning

Berlin: regeringskvarter. FOTO: © GNTB / Gianluca - Santoni
Berlin: regeringskvarter. FOTO: © GNTB / Gianluca - Santoni

Den 3 oktober 2020 firar hela Tyskland 30-årsjubileet för den tyska återföreningen. Den fredliga revolutionen i DDR, Berlinmurens fall den 9 november 1989 och öppnandet av de inhemska gränserna mellan öst och väst mynnade ut i Tysklands återförening. Detta gjorde det också möjligt att gemensamt marknadsföra turistattraktionerna i landets 16 delstater. Med anledning av jubileet kan Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) rapportera ett strålande resultat för resmålet Tysklands internationella prestation.

Efter återföreningen har man bokfört 31,3 miljoner internationella övernattningar i före detta Västtyskland och 3,4 miljoner övernattningar i före detta Östtyskland inklusive Berlin. År 2019 steg Tysklands sammanlagda incomingsiffror med 2,6 gånger till 89,9 miljoner.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, konstaterar att händelserna år 1989/90 har varit en milstolpe för incomingturismens framgångsrika utveckling under de följande åren:

– Återföreningens framgång återspeglas särskilt i den övergenomsnittliga tillväxten i de nya delstaterna inklusive Berlin. Där har antalet utländska övernattningar under de senaste tre decennierna ökat 6,2 gånger till 21,1 miljoner. Samtidigt har de nya delstaternas andel i det sammanlagda resultatet för tysk incoming mer än fördubblats, från cirka tio procent i början av 1990-talet till 23 procent idag. Historiska städer, som delstaten Sachsens huvudstad Dresden med 960 000 registrerade utländska övernattningar under föregående år, har efter omfattande restaureringar förvandlats till turistmagneter.

Paus på grund av Coronapandemin

Coronapandemin under jubileumsåret 2020 innebär dock ett allvarligt avbräck i framgångsagan för tysk incomingturism. Enligt analyser från Tourism Economics förväntas antalet övernattningar under innevarande år minska med minst 51,1 procent till 44,1 miljoner jämfört med föregående år. Detta motsvarar ungefär siffrorna för år 2004.

Petra Hedorfer fortsätter:

– Enligt Tourism Economics återhämtningsscenarier kan vi redan år 2023 närma oss siffror som motsvarar incomingresultatet för år 2019. Med vårt starka turistutbud i alla 16 delstater och vår utmärkta positionering som resmål i den internationella konkurrensen är vi övertygade om att vi kommer att klara av även denna utmaning och dessutom komma stärkta ur krisen.

Utmärkt positionering i konkurrensen skapar möjligheter för återhämtning

DZT:s återhämtningsprogram bygger på att tydligt kommunicera Tysklands fördelar som resmål och att koppla dem till kundernas aktuella behov. Enligt enkäten World Travel Monitor utförd av IPK International för 2019 ligger Tyskland på 1:a plats som Europas främsta resmål för kultur- och stadsresor. Tyskland ligger på 2:a plats som destination för internationella lyxresor till Europa, som naturresmål för européer över hela världen och som resmål för unga européer. I affärsresesegmentet är Tyskland den främsta mässdestinationen globalt och även den ledande konferens- och kongressdestinationen i Europa.

Med hänsyn till det förändrade resebeteendet hos många konsumenter över hela världen, och efter omfattande kund- och marknadsanalyser, fokuserar nu DZT sina marknadsföringsaktiviteter på kampanjerna '#WanderlustGermany', 'FeelGood' och 'German Summer Cities reloaded' för att, även i kristider, fortsätta positionera Tyskland som ett säkert och hållbart resmål.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Berlin: regeringskvarter. FOTO: © GNTB / Gianluca - Santoni
Berlin: regeringskvarter. FOTO: © GNTB / Gianluca - Santoni
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept13.8.2020 14:49:35 CESTPressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum