Framtidens arbetsmarknad kräver fokus på social kompetens i skolan

Automation. Globalisering. Klimatomställning och ständigt högre krav på teknisk kompetens. Förutsättningarna på arbetsmarknaden förändras snabbt – och därmed vilka kunskaper och kompetenser som krävs för att få jobb. Det betyder också att skolan måste förändras. Det menar Jan Hylén i sin nya bok Framtidens arbetsmarknad – framtidens skola, som ges ut av Studentlitteratur.

Jan Hylén har arbetat med skolans digitalisering i snart 25 år, bland annat som forskningschef vid Skolverket och som egen konsult. I sitt arbete har han sett utvecklingen i skolan ”lite utifrån”, som han själv säger. Hans intresse för skolan ligger i systemperspektivet och framförallt i framtidsfrågor.

– Skolan står vid en korsväg mellan att förvalta ett kunskapsarv och att förbereda för framtiden. Men framtidsfrågorna finns nästan inte alls i den politiska debatten. Viktiga frågor, som hur skolan förbereder eleverna för framtidens arbetsmarknad, kommer i bakgrunden när politikerna bara pratar om mobiltelefoner och stök på lektionerna.

I Framtidens arbetsmarknad – framtidens skola har Jan Hylén samlat sina egna och andras spaningar om framtidens arbetsliv och vilka konsekvenser det får för skolan.

– Mycket av rutinmässiga jobb kommer att automatiseras. Inom industrin, men också i servicesektorn och inom administration. Det innebär att kompetenser som inte kan automatiseras blir allt viktigare, som problemlösning, samarbete och kulturell kompetens. Därför måste skolan satsa mer på så kallat socialt och emotionellt lärande.

Läroplanen lyfter många av dessa kompetenser, men det speglas inte tillräckligt väl i undervisning och nationella prov, menar Jan Hylén. Det är här digitaliseringen kommer in. Forskning visar att just socialt och emotionellt lärande blir effektivare med digitala plattformar. Till exempel i grupparbete där man enkelt kan logga vem som gjort vad och kombinera samarbete och individuell bedömning. Det kräver i sin tur mer fokus på vad som kan uppnås med digitala resurser och mindre fokus på själva knapptryckningen.

– Vi måste lyfta frågorna om framtiden, annars riskerar skolan att bli alltmer irrelevant. Dessutom är det viktigt för jämlikheten i skolan, för att inte bara ge fördel till ungdomar som har resursstarka föräldrar som kan hjälpa till att navigera i det nya landskapet. Jag har inget färdigt recept, men jag hoppas att min bok ska väcka debatten.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.