Från operationsbordet till final på sex dagar
För sex dagar sedan (den 25 september) låg Petter Solberg på sjukhus och gick igenom en operation för ett brutet nyckelben. Men det fanns ingenting kirurgerna kunde göra åt de två revben som han bröt samtidigt när hans PSRX Volkswagen World RX Team Swedens Polo GTI Supercar blev påkörd i Lettlands World RX för två veckor sedan.
Beslutet att köra var Petters eget. Före operationen var det ingen som gav honom chans. Varför skulle de? Normalt tar ett brutet nyckelben mellan sex och 16 veckor att läka. Hur skulle Petter kunna operera sitt och räkna med att vara tillbaka i bilen på fem dagar?
Som tur är för PSRX Volkswagen Sweden är Petter Solberg ingen vanlig människa. Han är en norsk superhjälte.
Efter en lugn vecka med intensiv behandling efter operationen missade trefaldige världsmästaren Petter Solberg den fria träningen och fokuserade på två kvalomgångar.
Mot alla odds kunde Petter ta sig vidare från en blöt, miserabel och hopplöst svår lördag på en tredjeplats. Till och med då fanns det de som menade att det var allt den tvåfaldige världsmästaren i rallycross hade att ge.
Hel fel.
Efter regnet kom söndagen med solsken och ur solskenet kom Solberg, snabbast i Q3 och Q4.
Från operationsbordet till toppen på sex dagar
Han vann naturligtvis semifinalen också och förlorade segern först efter att ha sladdat ut för långt i första kurvan efter de två första varven i det sista racet i Buxtehede.
En seger skulle ha varit trevligt, det skulle ha varit pricken över i. Men att överhuvudtaget kunna vara med och slåss om segern var mer än någon räknat med.
Solbergs försök överträffade allt vad förare – till och med på den här elitnivån – förväntas kunna leverera.
Trött och full av känslor efter målgången sade Petter:
- Det var mitt beslut att köra. Jag var verkligt nere efter krocken i Riga. Jag trodde allt var över. Jag hade så ont, jag visste genast att jag skadat mig och brutit revbenen. Ärligt talat trodde jag det var slut.
- Efter en tid och efter att ha pratat med läkare och kirurger, visste jag att jag kunde gå igenom operationen och sedan börja tänka på racet. Min familj och hela teamet runt mig förblev väldigt lugna och vi tänkte mycket på vad vi skulle göra. Jag ville köra.
- Jag tvingades förbereda mig mycket för det här. Vi gjorde ett specialskydd att ha under overallen för att hålla nyckelbenet på plats. Men samtidigt var jag litet rädd, och väntade bara på en hård smäll och att någon skulle köra på mig bakifrån. Jag fick några små knuffar men ingenting allvarligt.
- Det var synd att finalen gick som den gick men jag kan inte tänka på det. Jag ville verkligen vinna, det hade varit en dröm, men vad vi faktiskt uppnått, det jag gjort genom att komma från sjukhuset till banan och gå till final, det är som en stor, stor seger för mig, för familjen och teamet.
- Jag grät efter Riga. Jag var så frustrerad och att komma tillbaka så här är otroligt. Om vi gjorde en film om det här skulle folk inte vilja se den, de skulle inte tro på den.
Johan Kristofferssons första race som världsmästare i FIA World Rallycross kunde inte skilja sig mer från resten av hans extraordinära säsong. Den svenska superstjärnan kämpade för att ta sin Polo GTI Supersport till en bra start i kvalet men tappade allt i trängseln i semifinalens första kurva.
Johan Kristoffersson kom till Estering efter imponerande tio pallplatser i rad, sex segrar i rad och rekordet sju segrar under en säsong, men han åkte därifrån besviken.
- Det var inte min helg den här gången, men den otroliga sviten måste ta slut någon gång, säger Johan.
- Men du vet, jag är fortfarande överlycklig över min säsong, vad skulle jag annars vara? Det har varit fantastiskt och det är fortfarande en tävling kvar.
- Det här var Petters weekend. Han är en verklig hjälte efter vad han gjort. Jag såg litet av vad som hände bakom scenen, hur mycket han satsade och hur hårt han jobbade för att komma till den fria träningen – lita på mig, han är verkligen den stora hjälten!
Den tyske rallystjärnan och Volkswagen-förare sedan länge, Dieter Depping, gjorde sin debut i World RX i PSRX Volkswagen Swedens team i Buxtehede. Han slutade på 16:e plats efter kvalomgångarna men missade knappt semifinalen-
Trots att hans weekend slutade tidigare än han hoppats gladde Dieter sig åt tiden med teamet.
- Jag måste tacka PSRX Volkswagen Swedens team för all hjälp de gett mig, både före och under racet. Teamet och bilen Polo GTI Supersport är briljanta.
- Själva racet var så intensivt, känslan på startlinjen när man väntar på att ljuset ska slå om till grönt, var otrolig! Jag har verkligen njutit den här helgen och har ännu mer respekt för vad Petter och vår världsmästare Johan gjort nu.
Resultat från Tysklands World RX:
1 Mattias Ekström 3 m 41,663 s
2 Timmy Hansen 3 m 44,292 s
3 Toomas Heikkinen 3 m 45, 380 s
4 Petter Solberg 3 m 48,531 s
5 Niclas Grönholm 3 m 49,752 s
6 Kevin Hansen 4 m 29,902 s
Ställningen i förarmästerskapet:
1 Kristoffersson 286 poäng
2 Solberg 234 poäng
3 Ekström 233 poäng
4 Loeb 204 poäng
5 Bakkerud 179 poäng
6 Hansen 175 poäng
Ställningen i team-mästerskapet:
1 PSRX Volkswagen Sweden 496 poäng
2 Team Peugeot-Hansen 379 poäng
3 EKS 351 poäng
Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Per-Espen Löchen, Media Manager PSRX Volkswagen Sweden tel. 076-110 71 10 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Sverige, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57,marcus.thomasfolk@volkswagen.se
År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Dokument
Om
Volkswagen Personbilar finns på mer än 150 marknader över hela världen och tillverkar bilar på 50 platser i 14 länder. Under 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar, bland annat storsäljare som ID.4, ID.3, T-Roc, Golf, Tiguan och Passat.
På den svenska marknaden inregistrerades under 2023 totalt 32 744 nya personbilar från Volkswagen, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil.
Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och näst största elbilsmärke på den svenska marknaden.
Idag är ca 218 000 personer sysselsatta inom Volkswagen över hela världen. Företaget har också 7 700 återförsäljare med ca 74 000 anställda.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Säljstart för kraftfulla Volkswagen ID.3 GTX15.8.2024 12:39:10 CEST | Pressmeddelande
Volkswagen i Sverige har startat försäljningen av nya kraftfullare versioner av den eldrivna kompaktbilen ID.3. Två versioner av ID.3 GTX erbjuds: ”ID.3 GTX Grundmodell EU” med 286 hk (210 kW) och ”ID.3 GTX Edition” med 326 hk (240 kW). Den senare är utrustad med Volkswagens starkaste elmotor.
Fem stjärnor i Euro NCAP för nya Volkswagen Passat24.7.2024 09:37:42 CEST | Pressmeddelande
Nya Passat är utrustad med många viktiga säkerhetsinnovationer. Nu har den nya generationen Passat tilldelats toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krävande säkerhetstester. Detta gör Passat till en av de bäst betygsatta modellerna i mellanklassen under 2024.
Säljstart för sportiga versioner av nya Volkswagen Golf17.7.2024 14:35:13 CEST | Pressmeddelande
Nya Golf GTI Clubsport, Golf R och Golf Sportscombi R är nu möjliga att beställa i Sverige Framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport är den mest kraftfulla GTI:n någonsin med en effekt på 300 hk (221 kW) och elektroniskt styrd differentialspärr fram Golf R och Golf Sportscombi R har fyrhjulsdriften 4MOTION, en effekt på 333 hk (245 kW) och förfinad kördynamik Rymliga Golf Sportscombi R har en bagageutrymmesvolym på upp till 1 642 liter Med det speciella tillvalspaketet Black Edition kan Golf R fås i svart design och med funktioner som GPS-varvtidsräknare och G-kraftmätare
Världspremiär för nya Volkswagen Golf R och Golf Sportscombi R med 333 hk26.6.2024 11:45:51 CEST | Pressmeddelande
Golf R och Golf Sportscombi R står på startlinjen: Volkswagen presenterar nu de två nya toppversionerna av Golf. De har optimerad kördynamik, exklusiv grundutrustning och en effekt på 333 hk (245 kW).
Säljstart för förväntad Sverigefavorit: eldrivna Volkswagen ID.7 GTX Tourer13.6.2024 14:56:23 CEST | Pressmeddelande
Volkswagen har nu startat försäljningen av fyra nya ID.7-versioner med det stora 86 kWh-batteriet: fyrhjulsdrivna ID.7 GTX och ID.7 GTX Tourer samt bakhjulsdrivna ID.7 Pro S och ID.7 Tourer Pro S.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum