Fria resor för ungdomar i Skåne i sommar när Vänsterpartiets initiativ blir verklighet

Vänsterpartiet fick under 2017 års budgetförhandlingar med regeringen igenom ett statligt bidrag för avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar under sommarlovet. Idag fattas beslut i Skånes Kollektivtrafiknämnd om satsningens utformning.

- Det är en väldigt bra satsning och vi är jätteglada över att det blir verklighet här hos oss i Skåne nu i sommar, säger Ružica Stanojević, Vänsterpartiets representant i Region Skånes kollektivtrafiknämnd. Samtidigt återstår några frågetecken som behöver rätas ut, menar hon.

Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne, är också mycket positiv.

- Det är jättekul! Med ökande barnfattigdom i regionen är det politik som minskar skillnaderna som behövs. Med den här satsningen kan ungdomarna ta sig runt i regionen - åka och bada eller hälsa på kompisar och släkt i andra delar av Skåne - oavsett familjens privatekonomi.

Målgruppen för satsningen är de skånska skolungdomar som efter vårterminen lämnar årskurs 6-9 i grundskolan och första och andra året i gymnasiet. Ett jojo-kort kommer att skickas ut till alla ungdomar som ingår i gruppen och gäller för obegränsat antal fria resor med Skånetrafikens kollektivtrafik i hela Skåne (färjan till Ven undantagen) under perioden 15 juni – 15 augusti.

Vad som sker mer de ungdomar som har en funktionsvariation och/eller är i behov av assistans och inte kan åka buss eller tåg har diskuterats.

- För oss är det jätteviktigt att se till att satsningen når alla ungdomar, det är grundläggande för initiativet, säger Sara Svensson.

- Vi hoppas och tror att regionledningen bestående av S och Mp tar tag i frågan och ser till att det blir en jämlik satsning som kommer alla våra ungdomar till del, avslutar Ružica Stanojević.

Ružica Stanojević

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Beslut om utebliven finansiering för Skånes folkhögskolor – Vänsterpartiet i Skåne kritiska till minskad satsning på folkbildning31.1.2019 15:01:28Pressmeddelande

Dagens beslut i Regionala Utvecklingsnämnden går tillbaka till tidigare beslut på riksnivå. Under 2018 fattade den dåvarande regeringen beslut om en satsning på utökade folkhögskoleplatser med tio miljoner extra. Alliansens budget på räcker inte till för att täcka de platser som öppnats upp med den gamla satsningen.