Fria resor för ungdomar i Skåne i sommar när Vänsterpartiets initiativ blir verklighet

Vänsterpartiet fick under 2017 års budgetförhandlingar med regeringen igenom ett statligt bidrag för avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar under sommarlovet. Idag fattas beslut i Skånes Kollektivtrafiknämnd om satsningens utformning.

- Det är en väldigt bra satsning och vi är jätteglada över att det blir verklighet här hos oss i Skåne nu i sommar, säger Ružica Stanojević, Vänsterpartiets representant i Region Skånes kollektivtrafiknämnd. Samtidigt återstår några frågetecken som behöver rätas ut, menar hon.

Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne, är också mycket positiv.

- Det är jättekul! Med ökande barnfattigdom i regionen är det politik som minskar skillnaderna som behövs. Med den här satsningen kan ungdomarna ta sig runt i regionen - åka och bada eller hälsa på kompisar och släkt i andra delar av Skåne - oavsett familjens privatekonomi.

Målgruppen för satsningen är de skånska skolungdomar som efter vårterminen lämnar årskurs 6-9 i grundskolan och första och andra året i gymnasiet. Ett jojo-kort kommer att skickas ut till alla ungdomar som ingår i gruppen och gäller för obegränsat antal fria resor med Skånetrafikens kollektivtrafik i hela Skåne (färjan till Ven undantagen) under perioden 15 juni – 15 augusti.

Vad som sker mer de ungdomar som har en funktionsvariation och/eller är i behov av assistans och inte kan åka buss eller tåg har diskuterats.

- För oss är det jätteviktigt att se till att satsningen når alla ungdomar, det är grundläggande för initiativet, säger Sara Svensson.

- Vi hoppas och tror att regionledningen bestående av S och Mp tar tag i frågan och ser till att det blir en jämlik satsning som kommer alla våra ungdomar till del, avslutar Ružica Stanojević.

Ružica Stanojević

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.