Friidrotts-SM 2020: Allt du behöver veta

Ett historiskt friidrotts-SM i Uppsala väntar. Nedan hittar ni värdefull info inför mästerskapet som drar igång om ganska exakt ett dygn.

För de allra flesta inom friidrotten är friidrotts-SM i augusti årets stora höjdpunkt. För de aktiva, för ledarna och inte minst för alla de anhöriga som normalt finns på plats för att stötta. I år kommer det bli helt annorlunda. Ingen publik tillåts. Alls.
     Men tack vare ett hårt arbete av arrangörerna Upsala IF så har vi ändå ett SM, något som inte alls var självklart för en kort tid sedan. Och alla ni som vill följa mästerskapet kan göra det i SVT och i våra egna medier – hela helgen (se mer info längst ned i texten).
     Ja, för första gången på 20 år arrangeras SM av Upsala IF – denna gång på nybyggda Uppsala Friidrottsarena vid Gränby Sportfält. Över 500 deltagare finns anmälda – och det gör att mycket planering med indelning i zoner och andra bitar har varit väldigt viktiga för att säkerställa ett ”coronasäkert” evenemang.

Några av helgens höjdpunkter:
Fredag:
17:50: M Spjut – Bålstas Kim Amb är bättre än någonsin – dryga 86 meter i år! Frågan man kan ställa sig – med hur mycket vinner han på fredag?
18:10: K Kula – Suveräna Fanny Roos har gjort 18.77 i år. Men där bakom lurar Frida Åkerström – och inte minst Axelina Johansson som persat med 17.49 2020. Båda utmanarna från Hässelby.
19:05: M 100m final – Götas Henrik Larsson jagar svenska rekordet – och nytt SM-guld. Men kan Huddinges Tom Kling Baptiste utmana? Han har gjort 10.47 i år.
19:15: K 100m final – Ullevis Claudia Payton har varit nästan i en egen klass för sig i år med flera lopp runt 11.50. Men Nikki Anderbergs (MAI) 11.56 i år visar på att hon kan utmana.
19:35: M 10 000m – Hela 16 löpare har gjort under 30 minuter i år. David Nilsson får gälla som favorit (28:32 i år).
20:30: K 10 000m – Kan bli spännande combacker av Meraf Bahta och Sarah Lahti om de kommer till start. Annars är en av favoriterna Roslagens Carolina Wikström – 32:46 för en månad sedan gör henne till sjua genom tiderna i Sverige.

Lördag:
13:25 M Höjd – Fabian Delryd närmar sig 2018-formen (2.21 i år). 15-årige Melwin Lycke Holm kan pressa Fabian på lördag om han har rätt dag (2.17 i år, nytt pers).
14:15 K Stav – Angelica Bengtsson vs. Michaela Meijer. Får vi se svenskt rekord?
15:15 K Längd – Khaddi Sagnia har haft bud på längre hopp än hon visat senaste veckorna. Får hon det att stämma kan hon närma sig sju meter.
16:30 K Höjd – Lysande comeback av Erika Kinsey senast (1.92). Kan bli högre på lördag.
17:10 M Diskus – Daniel Ståhl är i grym form. Över 70 meter i Sollentuna. Simon Pettersson likaså visar på världsnivå.

Söndag:
11:15: M Längd – Thobias Montler jagar SM-guld och nya 8-metershopp
12:35: M Stav – Kanske största stjärnan äntrar arenan – Mondo Duplantis.
13:50: K Diskus – Andra hemmahoppet utöver Duplantis – Vanessa Kamga. Stämmer allt tar hon guld – och kanske ett nytt kast över 60 meter?
15:00: M 5000m – Ett bälte av löpare runt 14 minuter. Lär bli väldigt jämnt om medaljerna. Daniel Lundgrens 13:47 i år gör honom dock till lite favorit.

Så sänder SVT (allt även i Play):
     Fredag:
     SVT1 16:00-18:00
     SVT2 18:00-19:45
     Lördag:
     SVT1: 13:30-17:50
     SVT2: 17:50-18:45
     Söndag:
     SVT1: 11:00-15:20
     De tider inte SVT sänder kan ni följa friidrott.se och Svensk Friidrott på Twitter, Instagram och Facebook för att få uppdateringar kring hur det går. Vi uppdaterar er givetvis även kring det SVT sänder också.

Pressansvarig SM: Peter Jonsson: 070-986 02 32
Presskontakt SFIF: Gustav Orbring, 072-525 96 32

Tidsprogram
Startlistor