SEAT Sverige

Full pott för nya SEAT Leon, fem stjärnor i Euro NCAPs striktare säkerhetstest

Dela

Euro NCAP utvärderar sina testmetoder vartannat år och årets uppgraderade tester är de striktaste någonsin. Nya SEAT Leon klarade de extremt krävande säkerhetstesterna med bravur och tog hem högsta betyg, fem stjärnor.

Nya SEAT Leon klarade de nya striktare Euro NCAP säkerhetstesterna och fick fem stjärnor.
Nya SEAT Leon klarade de nya striktare Euro NCAP säkerhetstesterna och fick fem stjärnor.
  • Helt nya SEAT Leon är en av de första bilarna att testas med Euro NCAPs uppgraderade testmetoder
  • Med den nya standardmonterade mittkrockkudden fram klarade nya generationen av Leon de skärpta kraven med glans, fem stjärnor
  • Euro NCAP testade såväl den bensindrivna som plug-in hybriddrivna versionen av bilen
  • SEAT Leon erbjuder hög säkerhet för alla i bilen, vuxna och barn, samt oskyddade trafikanter på vägen
  • Det femstjärniga betyget från Euro NCAP är ännu en framgång för den spanska biltillverkarens strategi att använda den senaste tekniken i sina bilar för maximal säkerhet

Martorell, Spanien, 9 december 2020, Helt nya SEAT Leon fick högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAPs senaste säkerhetstest. Betyget är ett konkret bevis på det noggranna arbete företaget lägger ner vid utvecklingen för att skapa en av de säkraste bilarna på marknaden, inte minst med tanke på att europeiska utvärderingsorganisationens testmetoder nu blivit ännu mer krävande.

En viktig förändring när det gäller Euro NCAPs provmetoder i år är att man börjat använda sig av en rörlig, deformerbar barriär (MPDB) vid frontalkrockstesterna. Detta test hjälper organisationen att utvärdera skyddet för de som sitter i bilen, men analyserar också hur bilens frontstruktur bidrar till skyddet.

Men det här är inte den enda förändringen av testprocedurerna. Sidokollisionstesterna har uppgraderats med justeringar av hastighet och massa på kollisionssidan, vilket gör testet mer krävande. Och för första gången undersöker Euro NCAP nu även skyddet på motstående sida av bilen med fokus på föraren och den potentiella risken för att föraren och framsätespassageraren ska stöta samman vid en kollision.

Euro NCAP lägger nu större vikt vid den senaste generationen av kollisionsförhindrande system och förarassistanssystem och använder sig av nya scenarier vid betygsättningen av AEB-tekniken, bl.a. när bilen svänger av i en korsning, och när den backar. Inom ramen för testerna av säkerhetsassistanssystemen har man också rutiner för att utvärdera Driver Status Monitoring-system, som kontrollerar att föraren inte är trött och distraherad. 

Werner Tietz, chef för forskning och utveckling på SEAT: ”Vi är oerhört stolta över att de olika varianterna av nya SEAT Leon, halvkombi och Sportstourer, både med förbränningsmotor och i plug-in hybridutförande, fått fem stjärnor av Euro NCAP och att vi därigenom med bravur klarat de nya och extremt krävande säkerhetstester som införts i år. Det här avspeglar hur viktigt vi ser på säkerheten och vår strategi att integrera den senaste tekniken, både när det gäller de aktiva och passiva systemen, för att uppnå detta mål.”

Säkerheten högt prioriterat hos SEAT
En hel svit av de senaste sensordatabaserade säkerhetssystemen gör att helt nya SEAT Leon på ett förutseende sätt kan blicka framåt längs vägen som aldrig förr och, ännu viktigare, också anpassa sig efter förändrade körförhållanden.

System som Autonomous Emergency Braking, Side* och Exit Assist*, Traffic Sign Recognition*, Traffic Jam Assist*, Light Assist* och Pre-Crash Assist*, arbetar hand i hand för att skapa ett skydd för både de utanför bilen och för de som åker i den.

Ta t.ex. Pre-Crash Assist-systemet som, när det upptäcker att en olycka är på väg att inträffa, reagerar på korta 0,2 sekunder genom att dra åt säkerhetsbältena, aktivera varningsblinkern, rulla upp rutorna och stänga solluckan för att ge föraren och passagerarna extra skydd.

Till detta ska läggas 7 krockkuddar, däribland den nya mittkrockkudden i framsätet (som standard), Front Assist med detektering av fotgängare, cyklister och andra fordon, Emergency Steering Assist, Junction Assist, Lane Assist och Emergency e-Call, så står det klart att nya SEAT Leon är en av de säkraste bilar som finns, även enligt de nya, striktare testmetoder som Euro NCAP nu använder.

Den nya, standardmonterade mittkrockkudden i framsätet, förhindrar att förarens och framsätespassagerarnas huvuden slår ihop med varandra, t.ex. vid en kollision i sidan.

Förutom detektering av fotgängare, cyklister och andra fordon, innehåller Front Assist systemen Emergency Steering Assist och Junction Assist. När Front Assist griper in, då föraren påbörjat en undanmanöver för att undvika en kollision, gör Emergency Steering Assist riktade ingrepp i styrningen och i bromssystemet för att hjälpa till att hitta den optimala vägen ut ur situationen.

Siffrorna talar sitt tydliga språk
Euro NCAP testade både den bensindrivna och plug-in hybriddrivna versionen av helt nya SEAT Leon och bilen fick höga betyg på alla punkter: Skydd för vuxna passagerare 92%, barnpassagerare 88%, oskyddade trafikanter 71% samt förarstödssystem 80%.

Euro NCAP utvärderar sina testmetoder vartannat år, de som gäller i år är de striktaste och mest noggranna hittills. På SEAT är man fast beslutna att fortsätta utveckla bilar som glänser i dessa tester, hur strikta de än kommer att bli.

*tillvalsutrustning

Euro NCAP testade både den bensin- och plug-in hybriddrivna versionen av nya SEAT Leon och bilen fick höga betyg på alla punkter: Skydd för vuxna passagerare 92%, barnpassagerare 88%, oskyddade trafikanter 71% samt förarstödssystem 80%. Totalbetyg blev högsta möjliga - fem stjärnor.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya SEAT Leon klarade de nya striktare Euro NCAP säkerhetstesterna och fick fem stjärnor.
Nya SEAT Leon klarade de nya striktare Euro NCAP säkerhetstesterna och fick fem stjärnor.
Ladda ned bild
Nya SEAT Leon har sju krockkuddar däribland den nya mittkrockkudden i framsätet som förhindrar att förarens och framsätespassagerarnas huvuden slår ihop med varandra, t.ex. vid en kollision i sidan.
Nya SEAT Leon har sju krockkuddar däribland den nya mittkrockkudden i framsätet som förhindrar att förarens och framsätespassagerarnas huvuden slår ihop med varandra, t.ex. vid en kollision i sidan.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ sysslar med mobilitetsprodukter och -lösningar avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Till dessa anläggningar ska läggas SEAT:CODE, företagets center för mjukvaruutveckling, beläget i Barcelona.

Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i F&U-projekt för fordonsutveckling, speciellt för att elektrifiera modellutbudet och för utrustning och anläggningar. Företagets målsättning är att fabriken i Martorell ska vara koldioxidneutral år 2050.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum