Full pott och utökad VM-ledning för mästerlige Kristoffersson
Helgen började annars som tidigare den här säsongen, med en tung lördag för Kristoffersson. Arvika-föraren noterade en fjärde och en sjätte plats i Q1 och Q2.
- Jag vet inte vad det är med mig och lördagar. Verkar som jag har blivit mer av en söndagsperson. Men det gör mig ingenting. Finalen är ju på söndag, säger Kristoffersson.
Till finaldagen hade VM-ledaren hittat farten i sin Volkswagen Polo R Supercar. 50 poäng vardera i Q3 och Q4 betydde 16 kvalpoäng och pole position i första semifinalen.
Där blev dramatiken desto större. Kristoffersson krokade ihop med stallkamraten Petter Solberg in mot första kurvan och brakade in i en däcktrave med bredsidan före och en rödflagg som följd.
- Redan före semifinalen hade jag problem med radion. Jag kunde inte höra spottern. Vi lyckades lösa det problemet, men det blev lite stressigt. Och när vi sedan kom till första kurvan stötte jag och Petter ihop och sedan bar det rakt in i barriären. Det var absolut inte vår plan!
Omstarten blev lugnare. Kristoffersson tog sig genom första svängen utan problem och kunde sedan kontrollerat ta hem semifinalen och säkra ytterligare sex poäng.
I finalen var Kristofferssons Polo R Supercar snabbast ut och efter en kontrollerad körning med en säker joker-runda på sista varvet säkrade regerande världsmästaren sin tredje seger på fyra deltävlingar i år – ett makalöst facit. Helgen inbringade dessutom maximala 30 VM-poäng.
- Vi hade lite jobb att göra före finalen, men jag har det bästa teamet i världen – de var fantastiska!
- Jag vet inte vad det var, men jag kände att jag inte hade den rätta farten under första halvan av racet och Andreas (Bakkerud) var precis bakom mig. På en del ställen var det riktigt halkigt och jag var tvungen att köra mycket försiktigt och exakt.
Efter den dramatiska semifinalen och den efterföljande finalen var det förstås med stor lättnad Kristoffersson klev högst upp på pallen.
- Som ni säkert förstår är jag lycklig nu. Det var en superstressig timme, men vi tog hem segern och plockade fina poäng till PSRX Volkswagen Sweden, vilket är det som betyder något, säger Johan och konstaterar att det kanske var den mest svårköpta av alla tretton delsegrar han har tagit i VM.
I VM-tabellen leder nu Kristoffersson på 105 poäng, fjorton före Sebastien Loeb och hela 22 före trean Andreas Bakkerud. Petter Solberg delar fjärdeplatsen med Mattias Ekström, efter att ha fått bryta den omstartade semin.
- Verkligen tufft att behöva bryta i semifinalen. Vi hade en riktigt snabb bil den här helgen, ledde efter första dagen och allt såg bra ut. Kollisionen med Johan var bara en sån där grej som händer, men det smärtar lite mer när det är med en teamkompis, konstaterar Solberg.
PSRX Volkswagen Sweden utökade också ledningen i teammästerskapet. Det Torsby-baserade teamet har nu 185 poäng, 22 fler än nya tvåan EKS Audi Sport. Team-chefen i PSRX Volkswagen Sweden, Pernilla Solberg, var förstås nöjd med det utfallet.
- Först och främst ett stort grattis till Johan! Vilken fantastisk final av honom. Det som hände mellan honom och Petter i semifinalen var riktigt olyckligt, men det är sånt som händer inom racing.
VM fortsätter om två veckor i norska Hell, där Johan Kristoffersson förra året tog en minnesvärd seger, trots en kraftigt skadad fot.
Resultat Supercar-final:
1) Johan Kristoffersson
2) Andreas Bakkerud
3) Sebastien Loeb
4) Mattias Ekström
5) Niclas Grönholm
6) Kevin Hansen
Förarmästerskapet VM:
1) Kristoffersson 105
2) Loeb 91
3) Bakkerud 83
4) Ekström 80
5) Solberg 80
6) Timmy Hansen 71
Teammästerskapet VM:
1) PSRX Volkswagen Sweden 185
2) EKS Audi Sport 163
3) Team Peugeot Total 162
4) GRX Taneco 86
5) Olsbergs MSE 55
6) GC Kompetition 54
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seSandra EvansPR Manager PSRX Volkswagen Sweden
Tel:+44 7887 693993 +44 76 110 7 110Sandra@pettersolberg.noBilder
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum