Fundler rekryterar börsexpert – Mohammed Salih fondrobotens nya sparekonom

Den digitala investeringstjänsten Fundler rekryterar börsexperten Mohammed Salih som sparekonom. Salih lämnade sin anställning på Aktiespararna som chef för lokala verksamheter i mars och tillträdde sin nya roll på Fundler 1 maj.

Börsexperten Mohammed Salih har på bara några år blivit en av Sveriges mest mediala och framgångsrika i sin bransch. På sitt Instagramkonto “Mohammeds väg till miljonen” inspirerar han varje dag över 83 000 följare till att investera rätt på börsen. Bakom framgångarna ligger hårt arbete och en total transparens.

– Jag vill att ekonomi och investeringar ska vara något alla pratar om då det är en så stor och viktig del av vårt liv. För mig är det en självklarhet att vara helt transparent med mina egna investeringar eftersom jag vill visa att vem som helst kan bli en vinnare på börsen. Jag tror också att det är avväpnande och bidrar till att så många uppskattar mitt konto, säger Mohammed Salih.

Sitt Instagramkonto startade han i samband med att han började jobba på Unga Aktiesparare 2019. Kontot växte snabbt och Mohammed tog i januari 2020 klivet över till Aktiespararna. Kort därefter startade han tillsammans med kollegan Carl-Henrik Söderberg ekonomipodden “Tillsammans mot miljonen”, som idag har drygt 20 000 lyssnare per avsnitt.

Sedan ett drygt år tillbaka har Salih varit fast samarbetspartner till Fundler, som nu väljer att rekrytera honom till tjänsten som sparekonom.

– Mohammed Salih är en drömrekrytering för oss! Han personifierar det Fundler står för i allt från att ha en sund investeringsfilosofi till att sprida kunskap om hur otroligt viktigt det är att vi tar ansvar för våra pengar och gör ekonomiskt medvetna val. Alla har rätt till ett schysst sparande!  Jag ser fram emot att genom Mohammed nå ut med vårt budskap till ännu fler, säger Anna-Lena Wretman, vd på Fundler.

Salih har utöver sitt konto på instagram och sin podcast också 15 000 följare på Tiktok. Här sänder han dagligen live om privatekonomi, investeringar, börsläget och bolagsrapporter. Att nå den grupp i samhället som saknar kunskap om börsens möjligheter och som ännu inte har kommit igång med investeringar driver honom. En stor del av Salihs arbete är att besöka skolor och föreläsa om privatekonomi och investeringar.

– Vi har fortfarande mycket jobb att göra för att nå både ekonomisk jämlikhet och jämställdhet. Mina och Fundlers värderingar här går hand i hand och det känns otroligt kul att gemensamt få jobba för att minska de ekonomiska kunskapsklyftorna och därmed bidra till ett bättre samhälle genom att sprida kunskapen om investeringar.

Kort om Mohammed Salih

Mohammed Salih kommer urspriúngligen från Irak och kom till Sverige som flykting när han var tretton år gammal. Här växte han upp, först i Rosengård i Malmö och senare i Kallinge utanför Ronneby. 19 år gammal flyttade Salih till Stockholm för att göra militärtjänstgöring och började vid 26 års ålder sitt första jobb inom finans på Unga Aktiesparare.

Mohammed flyttade nyligen tillbaka till Ronneby tillsammans med sin sambo Alexandra och sin tvååriga dotter Sibel. Här ska familjen bygga ett hus från grunden och Salih planerar att ha Ronneby som bas för sina föreläsningar och andra åtaganden runtom i Sverige.

Daniel Lagerqvist, presskontakt, Fundler

Telefon: +46 790 605 662

Email: daniel.lagerqvist@fuzepr.se

Om Fundler