Furu i fokus på arkitekturbiennalen i Venedig

Svensk furu tar plats i finrummen när Svenskt Trä samarbetar med arkitektkontoret In Praise of Shadows och möbelproducenten Källemo i Sveriges Arkitekters utställning på den pågående arkitekturbiennalen i Venedig. Sverige har som tränation mycket att visa just nu då skogen som resurs och vad man kan bygga av trä är fokusämnen år 2018 i FN:s klimatmål, Agenda 2030.

Furu står i fokus när arkitektkontoret In Praise of Shadows tillsammans med Svenskt Trä, Folkhem, Martinsons, Moelven och Källemo skapar och inreder paviljongen Loggia d’Ombra, inspirerad av den svenska klassiska danspaviljongen, på arkitekturbiennalen i Venedig.

- Sverige är ett träland som till 70 % täcks av skog. För oss är det viktigt att visa vad man kan göra med furu och att vårt trä håller en hög kvalitet. När ett företag som Källemo väljer att använda furu i sin möbeldesign är det ett tecken på att det är ett material som har en given plats i finrummen. Med all rätt då det är ett vackert träslag som kan ersätta många mindre miljövänliga alternativ, både inom möbelindustrin och inredningsarkitekturen, säger Charlotte Dedye Apelgren, chef för Interör & design på Svenskt Trä.

In Praise of Shadows och Loggia d’Ombra
En del av den svenska utställningen på biennalen ligger i parken Serra dei Giardini. In Praise of Shadows är arkitektkontor som ritat paviljongen Loggia d’Ombra, byggd i limträ. De har också designat möbeln Loggia, tillverkad i gjutjärn och furu i samarbete med möbelproducenten Källemo. In Praise of Shadows är vana att arbeta med trä och har ritat flera trähus i samarbete med Folkhem. De har även skapat inredningarna i Aesops butiker i Stockholm.

- Vi ville att paviljongen skulle passa i parken där det redan finns ett växthus. För att knyta an till det svenska utgick vi ifrån den klassiska danspaviljongen. Möbeln i paviljongen är framtagen för att tåla utomhusklimat. För att ge träet ett mer venetianskt och exklusivt utseende valde vi att behandla det med en silverlasyr. Extra roligt är att Källemo nu vill producera möbeln, berättar Katarina Lundemark, från In Praise of Shadows.

Arkitekturbiennalen - en viktig arena för svensk träarkitektur
Arkitekturbiennalen i Venedig invigdes den 25 maj och pågår till den 25 november. Eftersom Venedigbiennalen är den viktigaste arenan för arkitektur såg Sveriges Arkitekter det som centralt att närvara för att lyfta unga och intressanta arkitektkontor som jobbar utforskande med trä. Den svenska utställningen Greenhouse Garden - Reflect Project Connect tar avstamp ur agenda 2030, FN:s klimatmål som år 2018 har fokus på skogen som resurs och trä som byggmaterial.

- Trä och träarkitektur är en del av den digitala revolutionen och en viktig del i målet att skapa ett hållbart samhälle. Möjligheten att utveckla träarkitekturen är omfattande och Sverige ligger i framkant inom såväl arkitektur som forskning och förmågan att bygga storskaligt i trä, säger Charlotta Holm Hildebrand tillförordnad ordförande för Sveriges Arkitekter.

Utställningen Greenhouse Garden är genomförd i nära samarbete med hela kedjan, det vill säga med träindustri, snickeri och arkitektkontor. Fyra av Svenskt Träs medlemsföretag deltog i projektet: Martinssons, Norra Skogsägarna, Setra Group och Södra.

För mer information:
Charlotte Dedye Apelgren, chef Interiör & design, Svenskt Trä
charlotte.apelgren@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
camilla.carlsson@svenskttra.se

Här är juryn för Träpriset 2020!18.9.2018 07:12Pressmeddelande

Det prestigefyllda Träpriset är en av de främsta utmärkelserna inom svensk arkitektur och delas ut vart fjärde år av branschorganisationen Svenskt Trä. Nu står fem jurymedlemmar med bred erfarenhet inom arkitektur på både nationell och internationell nivå, redo för Träpriset 2020. - Varje omgång av Träpriset blir en markör för var vi ligger i träbyggandet i Sverige. Det ska bli intressant att se hur det har utvecklats de senaste fyra åren, säger Carmen Izquierdo, arkitekt och ordförande för Träprisjuryn 2020.

Myter om träkonstruktioner och ljud lever kvar17.9.2018 10:53Pressmeddelande

”Inga akustikproblem träkonstruktioner i limträ”. Uppfattningen att trä- och limträkonstruktioner får problem med störande ljud är en myt, det visar både forskning och praktisk erfarenhet. Ändå lever myten kvar. − Tvärtom kan akustiken i trähus upplevas mjukare och behagligare än i hus med andra konstruktionsmaterial, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på branschorganisationen Svenskt Trä.

”Träbyggandet är här och nu!”3.9.2018 07:06Pressmeddelande

Träbyggandet är ett stort, nationellt intresse och det fortsätter att växa. Under Trä & Teknik-mässan lyftes många exempel fram där trä är en viktig del av lösningen för några av våra mest aktuella samhällsproblem. Med smarta digitala sågverk, effektiva produktionsanläggningar och industriella byggprocesser möter träbyggindustrin den ökade efterfrågan på fler bostäder, lägre klimatpåverkan och sysselsättning i hela landet.

Trä & Teknik - en viktig mötesplats när träbyggindustrin går mot 40 miljarder22.8.2018 13:32Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN Klimat-, sysselsättning- och boendefrågan står idag överst på många agendor. Detta innebär vind i seglen för träbyggindustrin då både materialets styrkor och industriellt träbyggande är viktiga pusselbitar för att möta dessa utmaningar. Besök Trä & Teknik-mässan i Göteborg den 28–31 augusti och träffa representanter från en industri vars omsättning beräknas fördubblas fram till år 2025. Mässan invigs av H.M. Konungen.