Furu i fokus på arkitekturbiennalen i Venedig

Svensk furu tar plats i finrummen när Svenskt Trä samarbetar med arkitektkontoret In Praise of Shadows och möbelproducenten Källemo i Sveriges Arkitekters utställning på den pågående arkitekturbiennalen i Venedig. Sverige har som tränation mycket att visa just nu då skogen som resurs och vad man kan bygga av trä är fokusämnen år 2018 i FN:s klimatmål, Agenda 2030.

Furu står i fokus när arkitektkontoret In Praise of Shadows tillsammans med Svenskt Trä, Folkhem, Martinsons, Moelven och Källemo skapar och inreder paviljongen Loggia d’Ombra, inspirerad av den svenska klassiska danspaviljongen, på arkitekturbiennalen i Venedig.

- Sverige är ett träland som till 70 % täcks av skog. För oss är det viktigt att visa vad man kan göra med furu och att vårt trä håller en hög kvalitet. När ett företag som Källemo väljer att använda furu i sin möbeldesign är det ett tecken på att det är ett material som har en given plats i finrummen. Med all rätt då det är ett vackert träslag som kan ersätta många mindre miljövänliga alternativ, både inom möbelindustrin och inredningsarkitekturen, säger Charlotte Dedye Apelgren, chef för Interör & design på Svenskt Trä.

In Praise of Shadows och Loggia d’Ombra
En del av den svenska utställningen på biennalen ligger i parken Serra dei Giardini. In Praise of Shadows är arkitektkontor som ritat paviljongen Loggia d’Ombra, byggd i limträ. De har också designat möbeln Loggia, tillverkad i gjutjärn och furu i samarbete med möbelproducenten Källemo. In Praise of Shadows är vana att arbeta med trä och har ritat flera trähus i samarbete med Folkhem. De har även skapat inredningarna i Aesops butiker i Stockholm.

- Vi ville att paviljongen skulle passa i parken där det redan finns ett växthus. För att knyta an till det svenska utgick vi ifrån den klassiska danspaviljongen. Möbeln i paviljongen är framtagen för att tåla utomhusklimat. För att ge träet ett mer venetianskt och exklusivt utseende valde vi att behandla det med en silverlasyr. Extra roligt är att Källemo nu vill producera möbeln, berättar Katarina Lundemark, från In Praise of Shadows.

Arkitekturbiennalen - en viktig arena för svensk träarkitektur
Arkitekturbiennalen i Venedig invigdes den 25 maj och pågår till den 25 november. Eftersom Venedigbiennalen är den viktigaste arenan för arkitektur såg Sveriges Arkitekter det som centralt att närvara för att lyfta unga och intressanta arkitektkontor som jobbar utforskande med trä. Den svenska utställningen Greenhouse Garden - Reflect Project Connect tar avstamp ur agenda 2030, FN:s klimatmål som år 2018 har fokus på skogen som resurs och trä som byggmaterial.

- Trä och träarkitektur är en del av den digitala revolutionen och en viktig del i målet att skapa ett hållbart samhälle. Möjligheten att utveckla träarkitekturen är omfattande och Sverige ligger i framkant inom såväl arkitektur som forskning och förmågan att bygga storskaligt i trä, säger Charlotta Holm Hildebrand tillförordnad ordförande för Sveriges Arkitekter.

Utställningen Greenhouse Garden är genomförd i nära samarbete med hela kedjan, det vill säga med träindustri, snickeri och arkitektkontor. Fyra av Svenskt Träs medlemsföretag deltog i projektet: Martinssons, Norra Skogsägarna, Setra Group och Södra.

För mer information:
Charlotte Dedye Apelgren, chef Interiör & design, Svenskt Trä
charlotte.apelgren@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationschef, Svenskt Trä
camilla.carlsson@svenskttra.se

Bygg på miljonprogrammet med flera våningar i limträ7.6.2018 14:16Pressmeddelande

Regeringens nya påbyggnadsbonus är ett incitament till att bygga fler våningar på befintliga bostadshus. Limträ är det självklara materialet i sådana projekt, eftersom det innebär ett både effektivt, ekonomiskt och klimatsmart byggande. De svenska limträproducenterna är positiva till regeringens bonus som infördes den 2 maj och de stärkta möjligheterna att skapa hållbar förtätning med påbyggnader i limträ.

Jörgen Hermansson från Södra blir European Woods nya ordförande1.6.2018 07:14Pressmeddelande

Vid European Woods möte i tisdags den 29 maj utsågs Jörgen Hermansson, Södra, till ny ordförande efter Jan Söderlind, branschorganisationen Svenskt Trä. European Wood är en samarbetsplattform med bas i den europeiska sågverksindustrin för påverkan av byggregler och standardisering i främst Kina och Japan. Förutom Sverige som ansvarar för koordineringen av arbetet återfinns också norsk, finsk och österrikisk sågverksindustri.

CMP kvalitetssäkrar hela processen från träråvara till ytbehandling31.5.2018 14:05Pressmeddelande

CMP, Certifierad Målad Panel, är ett system för kvalitetssäkring av industriellt ytbehandlade utvändiga panelbrädor. CMP säkerställer inte bara kvalitén på färg, ytbehandlingsprocess och fuktkvot utan även på träråvaran. Varje panelbräda får en individuell märkning med spårbarhetsnummer, certifikatsnummer och ytbehandlingsklass – allt för att säkerställa spårbarhet och garantera hög kvalitet och livslängd.