Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Undersökningen genomfördes mellan den 4 juni och den 3 juli. Den har skett under en begränsad tid, vanligen en till två timmar, vid en eller flera vägsträckor inom orten. Totalt har 31 843 fordon observerats under 42 mätningar på 20 orter runt om i landet.

– Det är tydligt att den skärpta lagen från 1 februari har haft effekt. Färre kör med handhållen mobil, jag tror att man tänker till en extra gång innan man svarar i luren eller kollar sms:et samtidigt som man kör. Risken att få böter spelar säkert in men minst lika viktig är nog debatten som har varit i samband med regelskärpningen, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Bland privatbilister var den handhållna mobilanvändningen i genomsnitt 4,1 procent, bland lastbilsförare var den 8,6 procent och bland bussförarna 2,8 procent. Taxiförare använde handhållen mobil i något högre grad än andra personbilsförare, 4,9 procent av de observerade taxiförarna använde handhållen mobil.

Totalt 1 396 lastbilar, 419 bussar och 268 taxibilar observerades. Uppdelningen mellan olika fordonslag redovisas endast på nationell nivå, eftersom antalet observationer per ort är relativt litet och den statistiska säkerheten därmed låg gällande yrkestrafiken på respektive ort.

Sverige införde den 1 februari som sista land inom EU ett tydligt förbud mot att köra bil med handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning.

Ort

Östersund

1,4

Stig-Björn Sundell 070-6320396

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.