Arla

Fyra av tio svenska tonåringar äter specialkost

Dela

40 procent av svenska tonåringar uppger att de äter specialkost. Det är betydligt mer än i Danmark och Finland. Det visar en ny undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla. Framförallt är det tonårstjejer som äter specialkost där 46 procent uppger att de följer en viss kost. För många verkar specialkosten vara ett val av livsstil, snarare än strikta riktlinjer för vad man äter.

Flexitariansk, laktosfri, vegetarisk, vegansk eller glutenfri är de olika typer av specialkost som 40 procent av svenska tonåringar säger bäst beskriver hur de äter. Jämfört med våra grannar i Danmark och Finland är det betydligt fler svenska tonåringar som äter specialkost. Motsvarande siffra i Danmark är 23 procent och 30 procent i Finland. Det visar en nordisk undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla.

"Att vi ligger högt i Sverige kan bero på flera saker. Ungdomarna i undersökningen uppger till exempel att det är många av deras föräldrar som äter specialkost. Något som självklart påverkar tonåringars val av mat. Många får också sin matinspiration från vänner och influencers. Att många även söker information om kost och hälsa ser vi som något positivt så länge informationskanalerna är riktiga. Om man utesluter delar ur kosten behöver man vara påläst för att inte äta allt för ensidigt och riskera brist på vissa näringsämnen", säger Elin Boll, PhD och nutritionsspecialist på Arla.

Undersökningen visar också att många som uppger att de äter en specialkost inte alltid lever efter den. Till exempel uppgav 36 procent av de som beskriver sig som vegetarianer i undersökningen att de hade ätit kyckling senaste veckan. Något som kanske skulle kunna tyda på att det är vanligt att man uppger en kost som man vill identifiera sig med snarare än en kost som man följer strikt.

"Resultaten här är väldigt intressanta eftersom det tyder på att dieten snarare är en del av identiteten än ett matmönster. Som ung lägger man grunden och det är därför viktigt att äta en varierad kost, att inkludera många olika frukter och grönsaker, fullkornsspannmål, fisk och att få i sig tillräckligt av till exempel kalcium, jod, vitamin B2 och vitamin B12 som bland annat finns naturligt i många mejeriprodukter", säger Elin Boll.

I Livsmedelsverkets rapport Riksmaten Ungdom från 2018 är en av slutsatserna att svenska ungdomar bland annat äter för lite frukt och grönt. Detta trots att det är många som äter en specialkost som till exempel borde innebära ett högre intag av frukt och grönt. I undersökningen säger 32 procent av tonåringarna att de är flexitarianer, vegetarianer eller veganer.

Om Undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos. Datainsamlingen skedde mellan den 19 juni och 10 juli 2020. 1500 tonåringar i ett riksrepresentativt urval i Sverige, Danmark och Finland svarade på frågor via webbenkät.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Arla
Arla
Rättarvägen 3
169 68 SOLNA

08−789 50 00https://www.arla.se/

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 10.300 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Risk för ökat matsvinn när många firar jul hemma16.12.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

30 procent av all mat i Sverige kastas istället för att konsumeras. Och risken för matsvinnet ökar ännu mer när fler svenskar firar jul hemma. Matsvinn har en negativ påverkan på såväl klimatet som plånboken, vilket också är de två största drivkrafterna för konsumenterna att minska sitt matsvinn enligt en ny undersökning från Arla. Att frysa in överbliven mat är bästa tipset enligt experten, och julmat lämpar sig extra väl.

Arla tar strid mot Konkurrensverket14.12.2020 15:57:35 CETPressmeddelande

När Arla 2018 upptäckte att ett fel begåtts av en enskild medarbetare i en upphandling kontaktade Arla Konkurrensverket i enlighet med reglerna för det s k eftergiftsprogrammet. Felaktigheten medförde ingen ekonomisk vinning för Arla och avsikten med eftergiftsprogrammet är att företag som upptäcker och rapporterar dessa felaktigheter till Konkurrensverket inte ska dömas till böter. Arla var transparenta och lämnade in handlingar till Konkurrensverket som nu används som mot Arla. Arla tar strid mot Konkurrensverket och anser att det inte var lagstiftarens avsikt med eftergiftsprocessen. Konkurrensverkets handlande riskerar dessutom att andra bolag inte kommer att våga vara lika transparenta som Arla.

Arla startar digital outlet för att minska matsvinnet26.11.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

För att minska matsvinnet öppnar Arla en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs rejält mycket billigare. Målet är att dessa färska produkter ska komma till användning på restauranger och hos konsumenter. En ny undersökning Arla gjort visar att svenskarna är duktiga på att använda lukt och smak istället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk, vilket bidrar till att mindre mat slängs i onödan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum