Fyra av tio svenska tonåringar äter specialkost
Flexitariansk, laktosfri, vegetarisk, vegansk eller glutenfri är de olika typer av specialkost som 40 procent av svenska tonåringar säger bäst beskriver hur de äter. Jämfört med våra grannar i Danmark och Finland är det betydligt fler svenska tonåringar som äter specialkost. Motsvarande siffra i Danmark är 23 procent och 30 procent i Finland. Det visar en nordisk undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Arla.
"Att vi ligger högt i Sverige kan bero på flera saker. Ungdomarna i undersökningen uppger till exempel att det är många av deras föräldrar som äter specialkost. Något som självklart påverkar tonåringars val av mat. Många får också sin matinspiration från vänner och influencers. Att många även söker information om kost och hälsa ser vi som något positivt så länge informationskanalerna är riktiga. Om man utesluter delar ur kosten behöver man vara påläst för att inte äta allt för ensidigt och riskera brist på vissa näringsämnen", säger Elin Boll, PhD och nutritionsspecialist på Arla.
Undersökningen visar också att många som uppger att de äter en specialkost inte alltid lever efter den. Till exempel uppgav 36 procent av de som beskriver sig som vegetarianer i undersökningen att de hade ätit kyckling senaste veckan. Något som kanske skulle kunna tyda på att det är vanligt att man uppger en kost som man vill identifiera sig med snarare än en kost som man följer strikt.
"Resultaten här är väldigt intressanta eftersom det tyder på att dieten snarare är en del av identiteten än ett matmönster. Som ung lägger man grunden och det är därför viktigt att äta en varierad kost, att inkludera många olika frukter och grönsaker, fullkornsspannmål, fisk och att få i sig tillräckligt av till exempel kalcium, jod, vitamin B2 och vitamin B12 som bland annat finns naturligt i många mejeriprodukter", säger Elin Boll.
I Livsmedelsverkets rapport Riksmaten Ungdom från 2018 är en av slutsatserna att svenska ungdomar bland annat äter för lite frukt och grönt. Detta trots att det är många som äter en specialkost som till exempel borde innebära ett högre intag av frukt och grönt. I undersökningen säger 32 procent av tonåringarna att de är flexitarianer, vegetarianer eller veganer.
Om Undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos. Datainsamlingen skedde mellan den 19 juni och 10 juli 2020. 1500 tonåringar i ett riksrepresentativt urval i Sverige, Danmark och Finland svarade på frågor via webbenkät.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum