Arlas första halvår 2024: Stabila resultat bäddar för fortsatt hållbarhetsarbete

Arlas återhämtning från senare delen av 2023 har fortsatt under 2024. Det har gjort det möjligt för det europeiska mejerikooperativet att höja mjölkpriset till bönderna med 5 eurocent per kilo, jämfört med andra halvåret 2023, samt betala ut en efterlikvid (utdelning) på 1 eurocent per kilo mjölk för första halvårets mjölkvolymer.

Bondägda Arla släpper i dag siffror från årets första sex månader. Foto: Arla

– I dag kan vi kommunicera ett stabilt halvårsresultat med ett konkurrenskraftigt mjölkpris till våra ägare Arlabönderna. Det banar vägen för förstärkta hållbarhetsinsatser framåt, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Det stigande mjölkpriset och den halvårsvisa efterlikviden drivs främst av stigande industripriser, Arlas förändrings- och effektivitetsprogram Fund Our Future, samt en återgång till volymtillväxt för Arlas varumärkesprodukter.

Återhämtning för strategiska varumärken

Arla hade en volymdriven tillväxt för strategiska varumärken på 4,1 procent under årets första sex månader, jämfört med en minskning på 6,0 procent under samma period i fjol. Volymtillväxten leddes av varumärkena Lurpak (7,9 procent), Puck (4,4 procent) och Arla (3,8 procent).

Arlaintjäningen för de första sex månaderna 2024 var 47,5 eurocent per kilo mjölk. Mejerikooperativets totala omsättning uppgick till 6,6 miljarder euro. Nettoresultat landade på 167 miljoner euro.

– Vi är nöjda med att kunna betala ett konkurrenskraftigt mjölkpris till våra ägare Arlabönderna. Våra varumärken växte mer än förväntat och vi är inne i en positiv trend, säger Arlas finansdirektör Torben Dahl Nyholm.

Minskad omsättning för Arla Sverige

Omsättningen i Sverige var 8,6 miljarder kronor, en minskning med 269 miljoner kronor jämfört med första halvåret 2023. Precis som i resten av koncernen beror nedgången i omsättning på lägre priser till dagligvaruhandeln och Foodservice.

Arla Sveriges strategiska varumärken återhämtar sig svagt, men från väldigt låga nivåer. Volymerna ökade med 2,8 procent, jämfört med en 10-procentig minskning första halvåret i fjol. Volymtillväxten hänger samman med den stora prissänkningen hösten 2023, och drivs av ökad försäljning av populära varumärken som Bregott, Familjefavoriter, KESO® och Svenskt smör.

Fler hållbarhetsåtgärder på gårdarna

Under första halvåret 2024 samlade Arla hållbarhetsarbetet på gårdarna i det nya programmet FarmAhead™. Under de senaste två åren har kooperativet sänkt utsläppen med nästan 1 miljon ton koldioxidekvivalenter (CO2e).

En viktig del av FarmAhead är det poängbaserade systemet som premierar hållbarhetsåtgärder på gårdarna. De åtgärder som sänker klimatavtrycket mest ger flest poäng. För närvarande kan man få upp till 80 poäng. Sedan ersättningsmodellen trädde i kraft i juli 2023 har Arlabönderna ökat sina genomsnittspoäng från 49 till 53 under andra kvartalet 2024.

– Med det konkurrenskraftiga mjölkpriset och den starka efterlikviden kan våra ägare fortsätta utveckla klimat- och miljöarbetet på sina gårdar. Jag är glad över att Arlabönderna har genomfört fler åtgärder för att minska utsläppen och förbättra sin produktion, säger Peder Tuborgh.

Genom att koppla samman mjölkböndernas hållbarhetsarbete med kraven på klimatsmarta livsmedel har Arla fortsatt att utveckla den kommersiella delen av FarmAhead. Nu kan kooperativet erbjuda mejeriprodukter med lägre klimatavtryck och vetenskapligt verifierade utsläppsdata, som kunderna genom medfinansiering kan använda i sin hållbarhetsrapportering. Förra året anslöt sig flera strategiska kunder i Storbritannien, och i juni 2024 slöt Arla Danmark ett avtal med sina kunder inom dagligvaruhandeln och Foodservice som omfattar all dansk dryckesmjölk.

Utsikter för 2024

Arla räknar med att de utmanande marknadsförhållandena, som drivs av geopolitiska spänningar och osäkerhet, kommer att prägla även resten av året. Den positiva trenden för konsumenternas köpkraft bedöms dock hålla i sig, särskilt i Europa där inflationstrycket fortsätter att minska och löner att öka. Detta antas leda till en fortsatt ökad efterfrågan på mejeriprodukter, även om det är osäkert hur konsumenterna kommer att reagera på de förväntade högre priserna inom dagligvaruhandeln som följer efter högre priser på industriprodukter. Osäkerheten understryks även av en lägre mjölkvolym på global nivå.

Arlaintjäningen och omsättningen för årets första sex månader är något lägre än första halvåret 2023. Men kooperativet bedömer att återhämtningen fortsätter under resten av året. Arla har justerat prognosen för helårsomsättningen från 13,2–13,7 miljarder euro till 13,4–13,9 miljarder euro och räknar fortfarande med att leverera ett resultat inom målintervallet 2,8–3,2 procent av omsättningen. Företaget har också justerat sin prognos för en volymdriven tillväxt för strategiska varumärken från 1,0–3,0 procent till 3,0–4,0 procent.

– Vi är stolta över att Arla presterar bra på en volatil global marknad. Kunder över hela världen efterfrågar våra produkter, vi är redo att leverera och vi kommer att fortsätta investera i företagets framtid, säger Peder Tuborgh.

Halvårsresultat 2024 – nyckeltal (2023 års siffror inom parentes)

• Koncernens omsättning 6,6 miljarder euro (7,1)
  • Arlaintjäning 47,5 eurocent per kilo mjölk (49,7)
  • Mjölkvolym 7,0 miljarder kilo (7,0)
  • Nettoresultatandel av omsättningen 2,5 procent (1,5)
  • Effektivitetsvinster netto 62 miljoner euro (23)
  • Skuldsättningsgrad 2,8 (3,3)
  • Volymdriven omsättning från strategiska varumärken 4,1procent. Inkluderar Lurpak, Arla, Puck, Castello och Starbucks. (-6)

Läs hela halvårsrapporten här!

Emilia Astrenius Widerström på bilden är Arlabonde och en av ägarna till ekolgiska Lövåsa Gård, strax utanför Götene. Foto: Arla

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.