Fyra modetalanger mottagare av Carl Casons stipendium

Erhållandet av stipendiet är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. I år belönas fyra stipendiater som får dela på stipendiesumman 40 000 SEK.

Casonfonden administreras av Svensk Handel STIL och är ett möjligt stöd för unga som antigen är verksamma i, eller har för avsikt att ägna sin framtida yrkesutövning åt verksamhet som har anknytning till svensk textildetaljhandel.

I år kom det in 59 ansökningar vilket var betydligt fler än föregående år. I tuff konkurrens belönas i år fyra stipendiater som tillsammans får dela på stipendiesumman, 40 000 SEK.

- Att vi genom denna fond kan stötta unga entreprenörer och studerande inom modehandeln är fantastiskt. Genom att etablera starka talanger på den nationella och internationella marknaden, går vi mot en mer hållbar och kreativ modeindustri, säger Jessica Korondy Ring, Casonfondens sekreterare.

Årets stipendiater

• Amanda Gerell från Härnösand tog examen från Textilhögskolans Mode Design-linje i Borås 2016 och har arbetat på Y/project och Acne Studios i Paris. Hon söker stipendium för att utveckla sitt eget företag inom mode och design med fokus på hållbarhet, inkludering och samarbete.

• Alva Johansson är utbildad vid Textilhögskolan i Borås. Hon driver bolaget Main Nué tillsammans med Maja Freiman som fokuserar på att genom konstnärlighet, hantverk och humor visa vägen för framtidens mode genom att ta vara på gammalt och trasigt. Stipendiet ges som bidrag till marknadsföring samt byggandet av hemsida med webbshop.

• Elin Arvidsson läser sista året på Textilhögskolan i Borås och gör sin master inom modedesign. Som examensarbete undersöker hon en ny metod för upcycling, där hon låter second hand-plagg samverka med en designmodell hon själv utvecklat som enbart är gjort av linjer och som definierar identiteten av ett plagg. Pengarna ska gå till att genomföra detta på bästa sätt, bland annat genom inköp av material och IT-stöd.

• Ever Lavén kommer från Nacka Stockholm och läser andra året på masterprogrammet Fashion vid the Royal College of Art i London. Hon har fördjupat sig i klädbranschens osammanhängande storlekssystem och dess negativa konsekvenser, och har utformat ett etos och en estetik som möjliggör att plagg i högre utsträckning kan formas av användaren, vilket bland annat ger mer inkludering och längre hållbarhet. Stipendiet ska bidra till att skapa fysiska produkter.

Kontakta Svensk Handels pressjour för kontaktuppgifter till stipendiaterna.

I juryn ingår: Maria Sandow (ordförande), Jennie Rosén, Mikael Sandström, Marthyn Inghamn och Ingela Larsson samt Jessica Korondy Ring, fondens sekreterare

Jessica Korondy Ring, Casonfondens sekreterare, 073-072 16 42