Genrep i Marockorallyt inför Dakar för Audi Sport

Andra halvåret har inneburit ett tajt schema för Audi Sport. Efter att Audi RS e-tron E2 premiärvisades den 1 september, ett niodagars test i Marocko, homologering och uppbyggnad av tre bilar, är det nu dags för test under tävlingsförhållanden. När Marocko-rallyt avgörs den 1:a till 6:e oktober är alla tre team från Audi Sport redo vid startlinjen med Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz.

Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar

“Efter en viktig utvecklingsfas ställer vi om till race mode på Audi Sport tillsammans med Q Motorsport,” säger Rolf Michl, Head of Audi Motorsport. “Alla teammedlemmar vet alltför väl att inget test kan ersätta ett race. Marockorallyt är vår generalrepetition med den nya bilen inför Dakarrallyt.” I morgon den 1:a oktober startar Marockorallyt där de tre teamen kommer att köra 158 mil på sex specialsträckor med start och mål i Agadir. Den totala sträckan inklusive anslutningssträckor är 232 mil.

“Vi har ett tydligt mål,” förklarar Uwe Breuling, Head of Vehicle Operations Audi Sport. “Den här gången handlar det inte om individuella resultat utan om att tillryggalägga så många kilometer som möjligt utan motgångar. Det viktigaste för oss är att förbereda både människa och maskin inför Dakarrallyt.”

Mattias Ekström är full av förväntan. “Jag har visserligen tävlat regelbundet på bana i år, men nu är det mitt första rally i öknen sedan Dakar i januari,” säger Ekström. “Terrängen i Marocko påminner om den i Saudiarabien, även om vi har betydligt fler sträckor genom sanddynerna i januari nästa år.” Co-driver Emil Bergkvist förväntar sig ett väldigt intensivt test: “När jag var i Marocko förra året var navigeringen ganska svår. Exempelvis finns det inte några referenspunkter i landskapet när vi kommer fram till hastighetsbegränsade sträckor, och vi måste vara väldigt exakta för att undvika bestraffning. Det krävs en hög koncentrationsnivå genom hela rallyt”.

I år körs rallyt för första gången i sydvästra delen av landet. “Mina tidigare erfarenheter är därför inte till stor nytta för mig i år,” säger Stéphane Peterhansel, som vunnit där 2004, 2009 och 2010. “Rallyt är den perfekta generalrepetitionen för Dakar. Sanddyner, sandvägar, små berg med stenigt underlag, men också snabba sträckor på fast mark är exakt den variation som vi kommer att möta i januari.”. Hans co-driver Edouard Boulanger vet att han har en svår uppgift framför sig. “Det är så många turister och researrangörer i området att alla spår i sanden kan leda åt fel håll”. “Du kan inte lita på något eftersom även ett parallellspår tio meter ifrån kan leda i fel riktning. Så vi måste koncentrera oss väldigt hårt på navigationen, som är mycket mer komplicerad än sist i Abu Dhabi när vi vann vårt första race.”

Carlos Sainz, som blev tvåa i Marocko 2016, poängterar likheterna med Dakarrallyt: “I våra produktiva tester har vi försökt att använda bilen ännu bättre. Vi kommer snart att se hur det fungerar. Det viktigaste är att vi inte behöver ändra något mer inför Dakarrallyt. Det betyder att vi kan förbereda oss mycket mer avslappnat än vi gjorde förra året.” Hans co-driver Lucas Cruz: “Det är helt enkelt skillnad att navigera i ett test jämfört med under tävlingspress eftersom klockan tickar.

De tre teamen kan följas på daglig basis via märkets sociala media kanaler. TV-formatet “Inside Dakar” på Audi MediaTV bjuder på en rapport inför rallyt och en direkt summering av läget efter den första dagen.

Se Audi MediaTV här.

Mattias Ekström och Emil Bergkvist med Audi RS Q e-tron E2
Carlos Sainz och Stephan Peterhansel
Stephan Peterhansel och Eduard Boulanger

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Nya Audi Q8 e-tron: Förbättrad effektivitet, längre räckvidd och förfinad design9.11.2022 09:11:20 CET | Pressmeddelande

Audi e-tron var starten på premiumtillverkarens omställning mot elbilar när den lanserade 2018. Sedan dess har modellen satt standard i segmentet för eldrivna SUV:ar i lyxklassen. Nya Audi Q8 e-tron bygger vidare på framgångarna för elbilspionjären. Efterträdaren bjuder på optimerat drivkoncept, förbättrad aerodynamik, högre laddningsprestanda, större batterikapacitet och längre räckvidd. Audi Q8 e-tron SUV har en räckvidd på upp till ca 58 mil och Audi Q8 Sportback e-tron upp till 60 mil enligt WLTP.