Audi

Genrep i Marockorallyt inför Dakar för Audi Sport

Dela
Andra halvåret har inneburit ett tajt schema för Audi Sport. Efter att Audi RS e-tron E2 premiärvisades den 1 september, ett niodagars test i Marocko, homologering och uppbyggnad av tre bilar, är det nu dags för test under tävlingsförhållanden. När Marocko-rallyt avgörs den 1:a till 6:e oktober är alla tre team från Audi Sport redo vid startlinjen med Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och Carlos Sainz/Lucas Cruz.
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar

“Efter en viktig utvecklingsfas ställer vi om till race mode på Audi Sport tillsammans med Q Motorsport,” säger Rolf Michl, Head of Audi Motorsport. “Alla teammedlemmar vet alltför väl att inget test kan ersätta ett race. Marockorallyt är vår generalrepetition med den nya bilen inför Dakarrallyt.” I morgon den 1:a oktober startar Marockorallyt där de tre teamen kommer att köra 158 mil på sex specialsträckor med start och mål i Agadir. Den totala sträckan inklusive anslutningssträckor är 232 mil.

“Vi har ett tydligt mål,” förklarar Uwe Breuling, Head of Vehicle Operations Audi Sport. “Den här gången handlar det inte om individuella resultat utan om att tillryggalägga så många kilometer som möjligt utan motgångar. Det viktigaste för oss är att förbereda både människa och maskin inför Dakarrallyt.”

Mattias Ekström är full av förväntan. “Jag har visserligen tävlat regelbundet på bana i år, men nu är det mitt första rally i öknen sedan Dakar i januari,” säger Ekström. “Terrängen i Marocko påminner om den i Saudiarabien, även om vi har betydligt fler sträckor genom sanddynerna i januari nästa år.” Co-driver Emil Bergkvist förväntar sig ett väldigt intensivt test: “När jag var i Marocko förra året var navigeringen ganska svår. Exempelvis finns det inte några referenspunkter i landskapet när vi kommer fram till hastighetsbegränsade sträckor, och vi måste vara väldigt exakta för att undvika bestraffning. Det krävs en hög koncentrationsnivå genom hela rallyt”.

I år körs rallyt för första gången i sydvästra delen av landet. “Mina tidigare erfarenheter är därför inte till stor nytta för mig i år,” säger Stéphane Peterhansel, som vunnit där 2004, 2009 och 2010. “Rallyt är den perfekta generalrepetitionen för Dakar. Sanddyner, sandvägar, små berg med stenigt underlag, men också snabba sträckor på fast mark är exakt den variation som vi kommer att möta i januari.”. Hans co-driver Edouard Boulanger vet att han har en svår uppgift framför sig. “Det är så många turister och researrangörer i området att alla spår i sanden kan leda åt fel håll”. “Du kan inte lita på något eftersom även ett parallellspår tio meter ifrån kan leda i fel riktning. Så vi måste koncentrera oss väldigt hårt på navigationen, som är mycket mer komplicerad än sist i Abu Dhabi när vi vann vårt första race.”

Carlos Sainz, som blev tvåa i Marocko 2016, poängterar likheterna med Dakarrallyt: “I våra produktiva tester har vi försökt att använda bilen ännu bättre. Vi kommer snart att se hur det fungerar. Det viktigaste är att vi inte behöver ändra något mer inför Dakarrallyt. Det betyder att vi kan förbereda oss mycket mer avslappnat än vi gjorde förra året.” Hans co-driver Lucas Cruz: “Det är helt enkelt skillnad att navigera i ett test jämfört med under tävlingspress eftersom klockan tickar.

De tre teamen kan följas på daglig basis via märkets sociala media kanaler. TV-formatet “Inside Dakar” på Audi MediaTV bjuder på en rapport inför rallyt och en direkt summering av läget efter den första dagen.

Se Audi MediaTV här.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Audi RS Q e-tron E2 redo för första test i Marockorallyt inför Dakar
Ladda ned bild
Mattias Ekström och Emil Bergkvist med Audi RS Q e-tron E2
Mattias Ekström och Emil Bergkvist med Audi RS Q e-tron E2
Ladda ned bild
Carlos Sainz och Stephan Peterhansel
Carlos Sainz och Stephan Peterhansel
Ladda ned bild
Stephan Peterhansel och Eduard Boulanger
Stephan Peterhansel och Eduard Boulanger
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye