Glädjande med satsning på industrins omställning

Regeringen stärker Industriklivet i vårbudgeten, vilket ökar stålindustrins möjligheter att ställa om till fossilfritt 2045. Samtidigt får inte den gröna skatteväxlingen bli synonym med effektlösa straffskatter som förhindrar investeringar i industrins omställning.

Stålindustrins överlämnade sin klimatfärdplan för fossilfrihet 2045 till regeringen i maj 2018. Fr.v.: Mikael Damberg (S), dåvarande näringsminister, Isabella Lövin (Mp), klimatminister, Marcus Hedblom, vd Ovako och Helén Axelsson, energi- och miljödirektör på Jernkontoret.

Idag presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens föreslagna vårbudget. Regeringen stärker Industriklivet och satsar ytterligare 100 miljoner kronor på industrins omställning.

– För att vi ska nå våra mål om fossilfrihet 2045 behöver industrin och politiken jobba tillsammans. Det är glädjande att regeringen förstår våra utmaningar och går i rätt riktning. Givet att det är inom industrin som omställningen kan få störst effekt för klimatet bör Industriklivet förstärkas ytterligare. Samtidigt får inte den gröna skatteväxlingen bli synonym med effektlösa straffskatter som förhindrar investeringar i industrins omställning, säger Bo-Erik Pers, vd på Jernkontoret.

Regeringen föreslår vidare satsningar för förbättrad havs- och vattenmiljö, för att bland annat minska övergödningen. Havs- och vattenfrågorna är högt prioriterade inom stålindustrin. Bland annat genomförs ett forskningsprojekt där restprodukter från stålindustrin används för att rena vatten, och SSAB, LKAB och Vattenfalls projekt HYBRIT spås kraftigt minska koldioxidutsläppen, vilket också minskar havsförsurningen. Jernkontoret har även under hösten och våren haft en egen vattenexpert på plats i Bryssel för att arbeta mot nödvändiga förändringar av EU:s tjugo år gamla vattendirektiv.

Roadmaps for fossil free competitiveness - Steel

Klimatomställning och kompetensförsörjning i höstens regeringsförklaring11.9.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Statsministern prisade näringslivet för ambitiösa klimatåtaganden och pekade bland annat på klimatfärdplanerna. Han ville dessutom komma till bukt med kompetensbristen i Sverige genom att i större utsträckning utforma utbildningar efter samhällets behov. Jernkontorets företrädare välkomnar dessa uttalanden, men efterfrågar samtidigt långsiktighet och en politisk helhetssyn, för att en konkurrenskraftig stålindustri ska kunna bidra till klimatomställningen.

Säkra Industriklivet över mandatperioderna23.8.2019 09:55:27 CESTPressmeddelande

Sverige siktar på att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. För att nå målet krävs ambitiösa åtaganden från alla samhällsaktörer, men också samverkan mellan politiken och den svenska industrin och mellan aktörer över industrigränserna. Industriklivet skapar förutsättningar för en hållbar omställningen, stödet är långsiktigt och välriktat mot projekt som ger stor positiv klimateffekt. Regeringen måste säkra Industriklivet över mandatperioderna.