Lotta Jakobsson från SSAB blir Årets Fe 2024

Lotta Jakobsson, Director of Luleå Transformation, SSAB, tilldelas utmärkelsen Årets Fe 2024. Utmärkelsen går till en kvinna inom gruv- och stålindustrin som gjort särskilda insatser i eller för industrin under sin karriär.

Lotta Jakobsson, Director of Luleå Transformation, SSAB, har utsetts till Årets Fe 2024. Foto: Industriarbetsgivarna, Svemin och Jernkontoret.

I dag presenterades vinnaren av utmärkelsen Årets Fe 2024 vid en prisutdelning i Stockholm. Årets Fe blev Lotta Jakobsson, som är Director of Luleå Transformation vid SSAB. Utmärkelsen, som går till en kvinna som gjort särskilda insatser i eller för gruv- och stålindustrin under sin karriär, delas i år ut för tredje gången.

– Det känns fantastiskt roligt att bli Årets Fe. Det är såklart hedrande för mig personligen men också ett bevis på hur viktig SSAB:s fossilfria omställning är. Vår bransch genomgår en stor förändring som lockar nya talanger och kompetenser, varav många är kvinnor som vill bidra till en bättre värld. Det känns otroligt givande att få vara med och leda den utvecklingen och visa hur många möjligheter det finns för kvinnor i den här branschen, säger Lotta Jakobsson, Årets Fe 2024.

– Omställningen i Luleå är det viktigaste projekt jag någonsin kommer att arbeta med. Vi ställer om ett gammalt industribolag och tar itu med grundorsaken till koldioxidutsläppen från ståltillverkningen. Med hela SSAB:s omställning kan vi kapa 10 procent av Sveriges koldioxidutsläpp – det är att göra skillnad på riktigt, säger Lotta Jakobsson.

Juryns motivering lyder:
”Med en gedigen erfarenhet leder Årets Fe 2024 en av Sveriges tyngsta branscher mot en ljusare och grönare framtid. Det innebär ett gigantiskt pussel av banbrytande teknikförändringar i ett komplext projekt som ställer höga krav på tekniskt kunnande och inspirerande ledarskap. Årets Fe 2024 ställs ständigt inför helt nya frågeställningar och hinder där ingen annan tidigare banat väg.

Årets Fe 2024 tar sig an problem med engagemang och vänder frustration till kreativitet. Med humöret på topp skapar hon energi hos medarbetarna och förhandlar diplomatiskt med aktörer inblandade i eller kring projekt, ständigt trogen uppdraget. Därutöver är Årets Fe 2024 en ypperlig talesperson för branschen, alltid ivrig att dela med sig av sin kunskap till media och andra externa intressenter.

När SSAB Luleå nu ställer om till en fossilfri ståltillverkning är det under ledning av Årets Fe 2024. Årets Fe 2024 utgör därför inte bara en central roll för regionens utveckling utan också för att etablera de hållbara värdekedjor som börjar i berget.”

Om Lotta Jakobsson:
Lotta Jakobsson arbetar som Director of Transformation på SSAB i Luleå och ansvarar för omställningen av det lokala stålverket till fossilfri produktion. Hon har arbetat på samtliga av SSAB:s produktionsorter i Sverige, först i Oxelösund 2001, i Borlänge 2001-2003 och därefter i Luleå. Hon började som processutvecklare och har därefter haft olika roller, till exempel chef för metallurgisk utveckling, produktionschef för stränggjutningen och ansvarig för investeringsprojekt i Luleå. Hon har en civilingenjörsexamen i materialteknik från Luleå tekniska universitet och Université de Lorraine i Frankrike.

"Fe" står för järn i det periodiska systemet.

****

För tredje året i rad har också en lista med 40 kvinnor över 40 år presenterats. Listan har instiftats för att uppmärksamma och synliggöra kvinnor över 40 i gruv- och stålindustrin samt lyfta den kunskap och erfarenhet som dessa personer bidrar med. Bland de 40 personerna på listan finns en bred representation av industri, forskning, akademi och politik. Utifrån denna lista utses i dag Lotta Jakobsson till Årets Fe.

Listan 40 över 40 och utnämningen Årets Fe är ett samarbete mellan nätverken Metallkvinnor och Women in Mining Sweden; arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna och branschorganisationerna Jernkontoret och Svemin.

Kvinnor utgör endast drygt 20 procent av alla medarbetare inom gruv- och stålbranscherna. För att vara fortsatt konkurrenskraftiga på en global marknad behöver industrin vara attraktiv för alla potentiella medarbetare med rätt kompetens. Inte minst när industrin nu står inför utmaningen att fylla ett enormt kompetensbehov.

Juryn som utser Årets Fe består av:
Phetra Ericsson, EVP Group HR, Communication & EHS på Ovako Group; Malin Blank, Director Group Competence Sourcing & HR Communications på SSAB; Nadim Penser, Vice President Human Resources på Epiroc; Åse Juhlin, HR-Manager LKAB Kompetensförsörjning, Åsa Dahlfors, expert, rådgivare arbetsmiljö på Industriarbetsgivarna; Emma Härdmark, ordförande för Women in Mining Sweden och Hanna Escobar-Jansson, styrgruppen för Metallkvinnor.

För ytterligare information, kontakta:
Hanna Escobar-Jansson, kommunikationsdirektör Jernkontoret:
hanna.escobar-jansson@jernkontoret.se | 073-766 99 41

Emma Härdmark, kommunikationschef Svemin
emma.hardmark@svemin.se | 070-346 60 48

Marina Lähteenmaa, kommunikationschef Industriarbetsgivarna
marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se | 072-247 50 33

OM JERNKONTORET Jernkontoret är den svenska järn- och stålindustrins branschorganisation. Organisationen grundades 1747 och ägs sedan dess av de svenska järn- och stålföretagen. Jernkontoret företräder järn- och stålindustrin i frågor som berör handelspolitik, forskning och utbildning, standardisering, energi, miljö och hållbarhet samt transportfrågor. Jernkontoret leder den gemensamma nordiska stålforskningen. Dessutom utarbetar Jernkontoret branschstatistik och bedriver bergshistorisk forskning. HANTERING AV PERSONUPPGIFTER Du har rätt att när som helst avregistrera dig från våra utskick och/eller radera dina personuppgifter i våra register. Du kan läsa om dina rättigheter och om hur Jernkontoret hanterar dina personuppgifter på jernkontoret.se/dataskydd - https://www.jernkontoret.se/dataskydd.