Globala kompetensbristen ökar drastiskt – rekordhög även i Sverige

Tre av fyra svenska företag uppger att de har svårt att hitta personer med rätt kompetens. Endast en gång tidigare har kompetensbristen legat på samma höga nivå. Samtidigt har den globala kompetensbristen ökat drastiskt, vilket leder till konkurrens om de internationella talangerna. Det visar en undersökning från ManpowerGroup.

– I Sverige har vi länge kämpat med en skyhög kompetensbrist och den håller tyvärr i sig. Det som är extra oroväckande är att den nu sprider sig globalt. Det pekar på att vi inte kommer kunna förlita oss på internationell kompetens för att brygga de gap vi har i den svenska arbetskraften, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup.

Tre av fyra arbetsgivare kämpar med att hitta rätt kompetenser
ManpowerGroups kompetensbristundersökning Talent Shortage baseras på intervjuer med mer än 40 000 arbetsgivare i 40 länder, varav 1 000 intervjuer i Sverige. Mer än tre av fyra svenska arbetsgivare, 77 procent, säger att de upplever att det är svårt att hitta personer med rätt kompetenser till verksamheten. Siffran är rekordhög. Endast en gång tidigare i undersökningens historia, 2019, har kompetensbristen legat på samma nivåer. Framför allt är det IT- och datakompetens som svenska arbetsgivare saknar.

– I sviterna av pandemin har kompetensbristen faktiskt förvärrats i vissa branscher, som har svårt att locka tillbaka personal. Samtidigt har vi en stor rörlighet på arbetsmarknaden där många människor byter jobb. Det bästa arbetsgivare kan göra är att rekrytera eller hyra in personer baserat på potential och personliga drivkrafter, för att sedan själva svara för kompetenshöjningen som behövs för att tillgodose behoven internt, säger Mikael Jansson.

Drastiskt ökad kompetensbrist i hela världen
Globalt har 75 procent av alla arbetsgivare svårt att rekrytera rätt kompetenser, vilket är en rekordhög siffra. Till skillnad från i Sverige, som länge tampats med stor kompetensbrist, har utvecklingen globalt drastiskt försämrats under de senaste fem åren. 2018 var motsvarande siffra 45 procent. Framför allt i Asien är det svårt att hitta rätt kompetens – hela fyra av fem av de länder med högst kompetensbrist finns där. Bland de nordiska länderna som ingår i undersökningen så uppger 70 procent av arbetsgivarna i både Norge och Finland att de har svårt att hitta rätt kompetens.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

De största bristkompetenserna i Sverige 2022:

1. IT- och datakompetens
  2. Sälj- och marknadsföringskompetens
  3. Tillverknings- och produktionskompetens
  4. Operativ- och logistikkompetens
  5. HR-kompetens

De mest attraktiva egenskaperna på arbetsmarknaden i Sverige 2022:

1. Pålitlighet och ansvarstagande
  2. Aktivt lärande och nyfikenhet
  3. Kreativitet och originalitet
  4. Ledarskap och social förmåga
  5. Kritiskt tänkande och analytisk förmåga

Länderna med störst kompetensbrist 2022:

1. Taiwan, 88 procent
  2. Portugal, 85 procent
  3. Singapore, 84 procent
  4. Kina, 83 procent
  5. Indien, 83 procent

Om undersökningen Talent Shortage
ManpowerGroups kompetensbristundersökning Talent Shortage baseras på intervjuer med mer än 40 000 arbetsgivare i 40 länder. I Sverige har 1 000 intervjuer genomförts. I år är det 15 år sedan undersökningen startade. Läs mer om undersökningen samt de internationella resultaten här.

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2022 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för trettonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.