Fundler

Gör en pensionsanalys på “tjänstepensionens dag”. Så enkelt får du flera hundra tusen mer i pension

I samband med “Tjänstepensionens dag” på tisdag uppmuntrar Fundler pensionsanalyser, i syfte att öka medvetenheten om hur vi enkelt kan optimera vår pension. – ”Någon som idag är 45 år kan få 50 procent högre tjänstepension bara genom att sänka avgiften med 1,5 procent.” säger Ulf Ahrner, investeringschef på Fundler.
Ulf Ahrner, investeringschef på Fundler.

Mer än en av tre svenskar oroar sig över hur man ska klara sig på sin pension visar en undersökning som Fundler låtit genomföra med Kantar Sifo i år. Trots vetskapen om att det är möjligt att flytta sin pension svarar endast 23 procent att man har flyttat sin pension.

Sedan 1 juli i år är det möjligt att flytta icke kollektivavtalade tjänstepensioner oavsett när de är tecknade. Detta ger svenskarna en ökad möjlighet att sänka avgifter och säkerställa en optimerad avkastning. På tisdag infaller “tjänstepensionens dag” och i samband med denna uppmuntrar Fundler pensionsanlanyser, i syfte att visa hur vi, genom att sänka dina avgifter, kan skapa de bästa ekonomiska förutsättningarna för oss själva på ålderns höst.

– För oss är det en självklarhet att erbjuda både befintliga och nya kunder den här möjligheten. Vi vet att många oroar sig för pensionen och trots det är engagemanget kring att optimera sin tjänstepension låg. Genom den här insatsen hoppas vi kunna hjälpa till att få fart på folk, säger Ulf Ahrner.

I en debattartikel, publicerad i Svenska Dagbladet 29 maj, problematiserar Ahrner dessutom kring de pensionsförsäkringar som inte ingår i flytträtten, på grund av att de fortfarande ägs av en före detta arbetsgivare.

”Det enda rimliga är att den anställde automatiskt tar över ägarskapet av sin tjänstepension när anställningen avslutas.”, avslutar Ulf Ahrner.

Fundler sifoundersökning visar även att

– 65 procent vet inte vad man betalar för total avgift för sin privata och/eller  tjänstepension.

– 10 procent har inget pensionssparande.

– 49 procent är osäkra på att pensionssparandet är placerat på bästa sätt med hänsyn till avgifter och avkastning.

– 60 procent är tveksam till att man kan behålla sin nuvarande levnadsstandard när man går i pension.

– 37 procent oroar sig över sin pension. För kvinnor är siffran 43 procent.

– 77 procent vet om att man kan flytta sin pension men endast 23 procent har gjort det.

– 74 procent tycker det är viktigt att pensionen placeras i hållbara fonder.

Ulf Ahrner, investeringschef på Fundler.

Fundler

Följ Fundler