”Gör FN-konventionen till svensk lag”

I morgon den 10 december är det FN:s Internationella dag för mänskliga rättigheter. ”Sverige har fortfarande en del att göra på området, bland annat behöver FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning bli svensk lag på samma sätt som Barnkonventionen”, säger Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR.

Åsa Strahlemo menar att varje individ måste kunna vara säker på att de rättigheter som finns beskrivna i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning ska ses som något självklart av alla myndigheter när de fattar ett beslut – oavsett på vilken nivå och oberoende av vad frågan gäller.

-        I dag ses funktionshinderperspektivet i bästa fall som ett särintresse, men oftast ses det inte alls. Inte ens våra domstolar .

Påföljd

Åsa Strahlemo tror att fler institutioner skulle motiveras att följa FN-konventionen om den blir svensk lag. En viktig anledning är att den som då bryter mot konventionen skulle kunna dömas till påföljd.

-        Det är ett sätt för samhället att markera att rättigheter för personer med funktionsnedsättning verkligen betyder något, säger hon.

DHR har gjort en öppen enkätundersökning på webben där respondenterna fick svara ja, nej eller vet ej på frågan om de anser att FN-konventionen bör bli svensk lag. 94 procent av respondenterna svarade ja.

-        Resultatet ger en fingervisning om vad människor tycker, framför allt personer med funktionsnedsättning. Många av dem har hamnat på efterkälken på flera områden de senaste åren, det gäller allt från arbetsmarknad till hälsa och ekonomi, säger Åsa Strahlemo.

För mer information och kommentarer, var god kontakta:

Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, telefon 070 – 50 88 029, asa.strahlemo@dhr.se

Läs om FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning här:

DHR är en idéburen demokratisk organisation av och för personer med nedsatt rörelseförmåga, som arbetar för att förverkliga principen om alla människors lika värde. Genom att skapa opinion och påverka de politiska besluten verkar vi för ett öppet Sverige, där personer med nedsatt rörelseförmåga blir fullt jämlika, jämställda och delaktiga i samhället. En av utgångspunkterna i vårt arbete är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.