Gör om gör rätt: ge färdtjänst till de som behöver!

Idag har kollektivtrafiknämnden i Region Skåne ett extrainsatt möte för att diskutera reglementet för färdtjänst i Skåne. Under året har ett flertal avslag getts till personer som tidigare varit berättigade till det, personer som fortfarande är i stort behov av färdtjänst men som plötsligt stått utan. När man nu ser över regelverket är det viktigt att de som redan fått avslag också får en ny chans, menar Samuel Hammerå.

- Att ta bort människor möjlighet att förflytta sig är ett stort ingrepp i vardagen, säger Samuel Hammerå, Vänsterpartiets representant i Kollektivtrafiknämnden. Det har känts bedrövligt att läsa om hur hårt det tagit de som påverkats, och det har varit väldigt tydligt att det inte så det ska gå till, säger han. Färdtjänsten ska vara till för de som behöver den. När det gäller regelverk som påverkar människors rätt att delta i samhället på samma villkor som andra är det extra viktigt att de är följsamma.

På grund av domar på nationell nivå har det gjorts snävare tolkningar av regelverket för färdtjänst, vilket drabbat personer som varit beroende av färdtjänsten i många år. Grova synnedsättningar ses exempelvis enligt ny praxis inte längre som färdtjänstgrundande.

- Det är bra att man ser över regelverket regionalt, men det borde ha gjorts långt tidigare, säger Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet. Systemen ska vara gjorda för människor, och färdtjänst är en oerhört viktig del av att kunna leva ett aktivt liv. Nu behöver människor som fått avslag få chans till omprövning samtidigt som vi ser till att ändra förfarandet så att inte fler drabbas.