Göteborgs Film Festival erbjuder hemester i Västsverige

Ett nytt samarbete mellan Göteborg Film Festival och Turistrådet Västsverige gör det möjligt för Nordens största filmfestival, som blir helt digital 2021, att flytta in på hotell i hela Västsverige. Under filmfestivalveckan blir hotellrum exklusiva pop-up biografer.

Det är första året som Turistrådet Västsverige är involverade i arbetet med att flytta ut delar av festivalen i regionen. Under kommande år är ambitionen att även involvera biografer och andra lokala aktörer på utvalda orter i samarbetet.

- Det finns ett stort värde i att kunna ta del av film- och kulturupplevelser även under pandemin. Den västsvenska besöksnäringen jobbar hela tiden med att hitta nya lösningar för att generera fler gästnätter, och med detta samarbete kan vi bidra till att skapa nya reseanledningar i januari-februari, som även traditionellt är månader med låg beläggning på hotellen, säger Gunilla Davidsson, projektledare Turistrådet Västsverige.

Sju filmfestivalhotell

Sju västsvenska boendeanläggningar deltar i satsningen: Förutom det officiella festivalhotellet Scandic Rubinen erbjuder också Lundsbrunns Resort & SPA, Bjertorp Slott, Bohusgården Hotell & Konferens , Le Mat Hotell i Jonsered, Kvarnen i Hyssna samt Grand Hotel Alingsås filmfestivalupplevelser för två. Satsningen vänder sig till filmintresserade personer i Västsverige, som på ett tryggt sätt vill få en upplevelse, bo på hotell och uppleva film. Mellan den 29 januari och 8 februari visas totalt 60 exklusiva filmer, som kan avnjutas på rummet med möjlighet att beställa room service för att få extra guldkant.

-  Vi tycker att det är jättespännande att Göteborg Film Festival och Turistrådet Västsverige har tagit det här initiativet, och är stolta över att vara en del av detta fantastiska kulturevenemang. Det är viktigt för oss att kunna vara med och ta fram nya produkter och visa att det går att hitta nya lösningar. Det känns kul att kunna erbjuda något nytt och ovanligt till våra besökare, säger Anna Hartman, hotelldirektör Grand Hotel Alingsås.

Karl Svedung, marknadschef på Göteborg Film Festival, välkomnar också den nya satsningen.

- Den 44:e Göteborg Film Festival blir en unik digital festivalupplevelse med galapremiärer och festivalatmosfär online tillgängligt i hela landet. Vi är glada över att tillsammans med Turistrådet Västsverige och deltagande hotellpartners kunna skapa och synliggöra attraktiva möjligheter för en filmintresserad publik att ta del av festivalprogrammet i avkopplande miljöer på några av Västsveriges exklusiva boendeanläggningar.

Klicka här för mer information om respektive paket.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Göteborg Film Festival 2021 - Upplev festivalen i hela Västsverige

Gunnebo Slott och Trädgårdar och Lassalyckan vinner Årets Hållbarhetskliv11.11.2021 17:06:24 CET | Pressmeddelande

Idag delade Turistrådet Västsverige ut Årets Hållbarhetskliv för första gången. Priset gick till Gunnebo Slott och Trädgårdar och Lassalyckans fritidsanläggning/Ulricehamns kommun. Utmärkelsen går till en besöksnäringsverksamhet och ett kommunalt initiativ som belönas för sina insatser inom hållbar besöksnäring. Vinnarna hyllades i samband med årets Turistrådsdag, som arrangerades på biografen Bergakungen i Göteborg under torsdagen.

Hållbarhetsklivet växer fort – 350 företag och 35 kommuner har gått samman31.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I november 2020 lanserade Turistrådet Västsverige Hållbarhetsklivet. Hållbarhetsklivet uppmuntrar såväl offentliga som privata aktörer inom Västsveriges besöksnäring att med gemensam kraft ställa om till ett hållbart samhälle. Hållbarhetsklivet växer sig allt starkare. I dagsläget har närmare 350 verksamheter och 35 kommuner i Västsverige anslutit sig och fler är på gång.