GS-fackets avtalskrav för fortsatta löneökningar

GS-facket har idag överlämnat sina avtalskrav till Trä- och möbelföretagen (TMF), Grafiska Företagen (GF), Industriarbetsgivarna (IA) och Gröna Arbetsgivare (GA) .

Gemensamma avtalskrav som GS driver tillsammans med LO och Facken inom Industrin:

Löner:

Förbundens gemensammakrav är löneökningar på 3,0 procent. Det är långsiktigt hållbart och garanterar fortsatta reallöneökningar, samtidigt som det bidrar till en hög sysselsättning.

Avsättning till deltidspension/flexpension:

Vi kräver fortsatta avsättningar till systemet fördeltidspension/flexpension.

Åtgärder för minskade arbetsskador och förbättrad rehabilitering:

Vi kräver vi att introduktion till arbetsmiljörisker, säkerhetsrutiner och arbetsmiljöpolicys ges vid all nyanställning, inhyrning, ny befattning eller efter en tids frånvaro. Vi kräver också att arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamheten ska stärkas.

Åtgärder för att främja jämställdheten

Vi kräver arbetsgivarna ska upprätta en handlingsplan där det kartläggs vilka åtgärder som ska göras för att förhindra att anställda som varit föräldralediga missgynnas i sin yrkes-, lön- och karriärutveckling.

Förbundsspecifika krav:

Utöver de gemensamma avtalskraven har förbunden även förbundsspecifika krav. För GS del gäller det tillexempel ökat inflytande och förutsägbarhet vid förändrade arbetstider och rätten till tjänstledighet för att pröva annat arbete.

Tidsplan:

Efter helgerna inleds avtalsförhandlingarna. Målet är att träffa avtal senast 31 mars 2020.

För mer information besök www.gsfacket.se

Presskontakt GS:

Julius Petzäll Mendonca