GS stödjer demokratikampen i Belarus med 47000 kronor!

I Belarus pågår just nu en folklig kamp för demokratisering. En stor del av den kampen drivs av oberoende Belarusiska fackföreningar på plats. Dessa fackföreningar har historiskt trakasserats av den auktoritära staten. För GS är det självklart att visa solidaritet med folket i Belarus som kräver demokrati och frihet.

GS väljer därför att skänka en krona per medlem till Olof Palme International Center och insamlingen, Frihet i fara: insamling för Belarus demokratikämpar!

GS utmanar också de egna avdelningarna och andra förbund och organisationer som håller demokrati och solidaritet högt att göra detsamma.

"För GS är det självklart att stötta demokratikampen i Belarus. Samtidigt är det helt avgörande för demokratiprocessen att det bildas fria fackföreningar, något vi också stödjer via våra internationella federationer." Säger Per-Olof Sjöö, förbundsordförande GS-facket och ordförande för Byggnads- och Träarbetarinternationalen (BTI).