Gymnasiemässan Digital hjälper Stockholms niondeklassare

Under helgen kunde Stockholms niondeklassare besöka 164 gymnasieskolor i en virtuell mässmiljö. Över 21 000 ungdomar klickade sig igenom montrar, nästan 10 000 tittade på olika webbinarier och nära 700 000 chattmeddelanden utbyttes under mässan som arrangerades av gymnasium.se, Stockholmsmässan samt Gymnasieantagningen Storsthlm i Lanseras virtuella plattform.

I skolornas digitala montrar kunde blivande gymnasieelever enkelt hitta information om programmen som erbjuds, se filmer, chatta eller ha videomöten med skolornas representanter och till och med ta del av digitala goodie bags. Besökarna kunde även chatta med studievägledare och delta på webbinarier. För den som behövde hjälp med att välja program kunde man även knappa sig vidare till gymnasium.se:s gymnasietest för vägledning och inspiration för framtida studier.

– “Vi vet att ungdomarna står inför ett både stort och svårt val. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dem att ta del av den information de behöver och vill ha kring skolorna de väljer mellan, men även erbjuda vägledning som är enkelt för unga att ta till sig. Vi valde också att lägga mässan mellan torsdag och lördag och hålla det kostnadsfritt för att på så sätt ge eleverna chansen att ta med sig sina föräldrar”, säger Anna Hansback, projektledare, gymnasium.se.

Förra året introducerades det virtuella mässkonceptet för blivande gymnasieelever i Stockholm och över 29 000 besökte mässan. Även i år var trycket mycket högt och användarbeteendet hos besökarna vittnar om en ökad vana av digitala möten, menar Hansback.

– “Vi kan se att ungdomarna har blivit mer bekväma med att boka videosamtal och chatta med skolornas representanter på mässan. I år chattades och pratades det ännu mer samtidigt som fler tittade på skolornas olika webbinarier. Vi är stolta över att kunna erbjuda Stockholms niondeklassare detta”, avslutar Hansback.

gymnasium.se är Sveriges största söktjänst för gymnasieskolor, med i genomsnitt 460 000 besök i månaden. På gymnasium.se finns samlad information om Sveriges alla gymnasieskolor. Bakom gymnasium.se står Keystone Education Group, som även driver söktjänsterna studentum.se, utbildning.se, kurser.se och aktivitet.se.

Digitala Vägledarträffen hösten 202127.9.2021 12:49:05 CEST | Pressmeddelande

Vägledarträffen är ett event för studie- och yrkesvägledare i hela Sverige med fokus på vägledning och utbildningsmöjligheter. Till eventet bjuds föreläsare in inom olika ämnesområden som rör skolans värld - från grundskola och gymnasium till eftergymnasiala utbildningar och arbetsmarknadsutbildningar. Två datum erbjuds, den 5 och 7 oktober och träffen arrangeras av studentum.se och gymnasium.se, båda är en del av Keystone Education Group.