We Fight Covid

Halv miljon satsas på program för utveckling av Corona-snabbtest

COVID-19-pandemin har visat vikten av storskaliga och kontinuerliga virustester. Den stora efterfrågan på tester har skapat ett behov av lättillgängliga test-kit. För att möta detta behov har det svenska biotechföretaget Colorna arbetat fram ett program för utveckling av mer lättillgängliga virustest.

Det nystartade programmet ska utveckla biosensorer som snabbt kan identifiera viruset på provet i ett enkelt steg. För att möjliggöra den fortsatta utvecklingen satsar nu Norrsken Foundation och WeFightCovid 280 000 SEK vardera i Colornas program för utveckling av snabbtest för Corona.

• Syftet med att ta fram dessa tester är att skapa förutsättningar för sjukvården att testa fler personer på ett enklare och smidigare sätt. Det finns ett behov såväl om en önskan både från myndigheter och det svenska folket att göra detta i större utsträckning än i dagsläget  - och den här donationen ger oss möjligheten att utveckla detta, säger Nicole G Joensson, VD och medgrundare på Colorna.

Satsningen på totalt 560 000 SEK möjliggör det fortsatta arbete och målet är att ta fram ett snabbtest så fort som möjligt.

• Vi befinner oss i en global pandemi som kräver att vi alla hjälps åt. Därför känns det glädjande att vi nu kan bidra till Colorna ABs program som förhoppningsvis kommer kunna möta det stora behovet av snabbare tester, säger André Frisk, Communications Director på WeFightCovid.

Om Colorna:

Colorna AB är ett svenskt företag inom biotech som grundades 2020 som ett svar på COVID-19-epidemin. Colorna AB finns på SciLifeLab i Stockholm.

Om We Fight Covid:

WeFightCovid är ett ideellt initiativ som mobiliserar privatpersoner, organisationer och företag för att slåss mot coronaviruset. WeFightCovid.org

Om Norrsken Foundation:

Norrsken Foundation är en svensk ideell organisation som grundades 2016 med syftet att lösa några av världens mest akuta utmaningar. Stiftelsen driver den prisbelönta teknikhubben Norrsken House, en social riskkapitalfond på 30 miljoner euro för investeringar i framstående entreprenörer som löser världens största utmaningar, samt två egna startupinitiativ: Klarity och 29k. Stiftelsen grundades av Niklas Adalberth, en av medgrundarna till betaltjänstföretaget Klarna. www.norrskenfoundation.org

André Frisk
Communications Director
Andre@wefightcovid.org

We Fight Covid
Sveavägen 98,

Följ We Fight Covid

Senaste pressmeddelandena från We Fight Covid

WeFightCovid faciliterar order av en miljon munskydd till Attendo8.5.2020 10:46:58 CEST | Pressmeddelande

Bristen på skyddsmaterial inom vården är fortsatt stor på många håll och svårigheterna att säkra kvalitetsprodukter växer. Den enorma globala efterfrågan, i kombination med ökade exportrestriktioner, skapar en svårnavigerad och ständigt föränderlig marknad för skyddsutrustning. Det ideella initiativet WeFightCovid jobbar kontinuerligt med att hitta nya vägar att säkra skyddsmaterial från bland annat Kina, och har i dagarna lyckats facilitera en order åt vårdkoncernen Attendo bestående av en miljon munskydd.

Initiativ för gratis fordon till vårdpersonal växer – får ytterligare över 225 bilar och motorcyklar22.4.2020 11:46:19 CEST | Pressmeddelande

WeFightCovids initiativ med gratis bilar och motorcyklar till vårdpersonal växer och nu ansluter Volvo Cars och BMW Group med ytterligare 225 fordon. Efterfrågan är stor och den senaste veckan har över 200 bilar och ett antal motorcyklar lånats ut runt om i landet. I samarbete med Volvo Cars, BMW Group, Yamaha Motor, Hertz, OKQ8, Sixt och Volvo Car Mobility M finns det nu 425 fordon till förfogande för vårdpersonal, med mål att ytterligare skala upp så länge behovet finns.